2013

Dagbog og billeder fra den 07.08. til den 28.08.2013.

Planlagt tur: Tyrol og Vorarlberg i Østrig, Freiburg og omegn i Tyskland samt Ribeauville i Frankrig.

Østrig Deltager: Gerda og Sven Erik Appel

Klik på billederne og se den i stor størrelse

Ons. d. 7/8.

Vi startede hjemmefra kl. 21.50, efter at Sven Erik havde forsvaret sit "krolfmesterskab". Det gik strygende sydpå, da der ikke var så megen trafik. Vi fik et par enkelte byger undervejs. Passerede Hamborg godt midnat – og fandt også den Autohof, vi havde udset os, men den var stuvende fuld af lastbiler, så overnatning her var udelukket. Den lå også lige under motorvejen og med jernbanespor lige ved siden af, hvor det ene tunge godstog efter det andet kom raslende forbi, så vi kørt videre og fandt en rimelig rasteplads ved 1.30-tiden – og kravlede til køjs.

Tors. d. 8/8. (Billeder)

Sov rimeligt og kom hurtigt afsted, der var jo ikke noget, der skulle pakkes. Det gik igen fint sydpå, trafikken var ikke så slem og næsten ikke kø på vores side, men på modsatte side så vi flere gange meget lange køer. Vejret var rigtigt dejligt kørevejr, let overskyet og lunt – 22-23 gr.

Det venstre sidespejl røg pludselig af på motorvejen, så vi måtte prøve at skaffe et nyt, hvilket også lykkedes, efter en del spørgen og visen vej. De fleste kornmarker er høstet og her ser også meget tørt ud som derhjemme. Ved 18-tiden var vi på Autohof ved Erbshausen, den var rigtig udmærket, men kostede også 10 euro, så det var betalt, der var jo hverken strøm, vand eller toilet medregnet i prisen. Vi gik en tur rundt i byen hvor der var flere kønne, gamle huse, samt et par kirker. Den ene var der gudstjeneste i og sikke de kunne synge derinde. Efter aftensmad tog vi et slag drillekabale, som Sven Erik vandt med 4. Gerda sad ude og hæklede, så længe hun kunne se til det, mens Sven Erik gik lidt rundt. Lagde os ret tidlig.

Fred. d. 9/8.

Vågnede tidligt og tog afsted – her har ellers været forbavsende roligt. Meget overskyet og en del regn undervejs. Var fremme på Camp. Schwarzenau ved Achensee ved 12.45-tiden og fik hurtigt slået solsejlet op, da det så ud til mere regn. Det kom også med torden og nærmest et skybrud, så det sejlede. Sven Erik var træt og lidt sløj, så han lagde sig, mens Gerda "syslede" lidt rundt og satte sig med sit hækletøj. Aftenens spil var i Gerdas favør, da hun vandt med 8. Det har regnet næsten uafbrudt.

Lørd. d. 10/8. (Billeder)

Dasede længe og kunne ligge og se ud af vinduet, at det klarede mere og mere op, så det endte med at blive rigtig pænt vejr. Efter morgenmad gik vi en lang tur langs søen sydpå. Her er rigtig smukt, når solen skinner. Kørte til Achenkirch for at købe drikkevarer og kartofler til week. Først på eft.mid. kørte vi en utrolig smuk tur ned langs Achensee, til Zillertal og videre til Krimmler-vandfaldene, som vi kunne sidde og se over på, mens vi drak vores eftermid.kaffe. Derfra kørte vi videre til Mitterzill og op gennem Kitzbuhler Alpen til Rattenberg, hvor vi gik en tur rundt i den gamle bymidte. Det er Tirols mindste by, der ligger indeklemt mellem Innfloden og bjergene, så den før i tiden var umådelig rig, da alle måtte betale afgift, for at komme igennem. Bymidten er stadig smuk med sine gamle huse med brede facader og udsmykkede karnapper. Turen gik videre op ad en lille, snoet bjergvej til Alpbach, der bryster sig af, at være Østrigs smukkeste by – og bestemt ikke uden grund! Her var blomster allevegne: på huse, butikker, rådhus, hoteller, restauranter, ved kirken, ja, overalt. Hvor var det bare smukt, så vi fortrød bestemt ikke, at vi havde lavet en afstikker derop. Derefter gik turen hjemad, så vi kunne komme hjem og få lavet aftensmad, da kl. var mange og sulten begyndte at melde sig. Gerda vandt aftenes spil med 7, så nu er hun 11 foran.

Sønd. d. 11/8. (Billeder)

Det startede igen overskyet, men klarede snart op, så efter en lidt sen morgenmad, kørte vi ad småveje gennem Hall in Tirol (hvor vi kom til at køre bagefter 7 gamle, flotte Steyer traktorer hele vejen gennem byen) til Innsbruck, hvor vi slentrede rundt og så de ting man "skal" se i den gamle bymidte: Anna-søjlen, Goldenes Dachl, Stadtturm, Helblinghaus, Hofkirche og Hofburg, Dom St. Jakob, Tiroler Landestheater og Ottoburg, før vi gik langs Innfloden tilbage til en VARM bil.

Fra Innsbruck viste "Madam GPS" os en forkert vej, så vi kom op ad en mindre, men ganske udmærket og meget smuk vej gennem Wettersteingebirge til Mittenwahl.Undervejs fik vi en medbragt "hamborgermellemmad". Vi kørte gennem Garmisch-Partenkirchen og syd-vestpå rundt om Zugspitze, Tysklands højestge bjerg, der lå og tronede almægtig. Fik efterm.kaffe på en bro og kørte videre gennem flere bjergpas ved Biberwier, Nassereith og Tellfs, før vi tog motorvejen hjem.

Sven Erik vandt med 3 i aften, så er han kun 4 bagefter.

Mand. d. 12/8. (Billeder)

Vågnede op til solskin – passer slet ikke med vejrudsigten - men glade var vi! Fik pakket og var klar til afgang lige godt 9, - forinden havde Gerda lige nået, at være nede i søen og tage sig en lille svømmetur, - troede vandet var iskoldt, men det var faktisk dejligt, når først man var i vandet.

Det gik fint vestpå, vejret var skønt og naturen ligeså, så der var ikke rigtig noget at klage over.

Var fremme i Dalaas kort før middag og fandt den lille campingplads, vi havde udset os. Tog os en is fra fryseren, der er fyldt med lækre is hjemmefra og fik hurtigt stillet op, så Sven Erik kunne komme på nettet og se, hvor meget arb., der lå til ham, men det var nu ikke så slemt. Gerda sad og hyggede i solen med sit hækletøj, da hun var færdig med at rydde op. De 7 Steyer-traktorer fra i går, kom forbi herude på vejen. Hen på eft.mid. gik vi en tur rundt og beså byen, der ikke er ret stor, men her er hvad vi har brug for. Aftenens spil gik bare slet ikke godt for Gerda der tabte med 13, så nu kom hun da helt bagefter (9 stk!!!)

Tirsd. d. 13/8. (Billeder)

STORE DASEDAG!!!!! :-) Vi har bare daset og dovnet i dag. Snuede længe, da det regnede, så vi ikke synes, der var noget at stå op efter. Sven Erik har været på nettet og hygget sig med forskelligt, dog ikke med meget arbejde, da der ikke rigtig var kommet noget ind, mens Gerda har hygget med sit hækletøj. Efter kaffetid gik vi en tur op til kirken, der ligger højt "oven over vores hoveder" - bogstaveligt talt. Det var en drøj tur op, da solen var kommet godt igennem, så det var blevet dejlig varmt, men flot udsigt deroppefra. Gerda var også et smut henne hos Spar for at småproviantere til aftensmaden. Og aftenens spil var da bare Gerda tabte med 7!!!!!!!

Onsd. d. 14/8. (Billeder)

Stod op til et dejligt solskinsvejr, så vi blev hurtigt enige om, at tage på bjergtur i dag. Smurte en mellemmad og tog afsted ved 10.30-tiden. Kørte først til Bludenz, hvor vi var ind og se en ret ny og meget smuk kirke, med bl.a. nogle fantastiske "ikoner", derefter var vi et smut på marked, hvor Gerda købte lidt frugt og nogle forskellige blomster, bl.a. pelargonier og flittig-liser à 1 euro stk. Derefter kørte vi til Silbertal, hvor det vrimlede med blomster og mennesker, - et rigtigt skisportssted, der også var skønt om sommeren. Videre gik det til Silvretta-Hochalpenstrasse, der var en fantastisk oplevelse, mindst ligeså smuk som Grossgloknervejen, men måske mere rå. Et sted fandt vi en del blåbær, som vi plukkede til aft.mad. Efterm.kaffen kørte vi - bare for sjov – langt ind ad en bjergvej og fik, det viste sig, at vejen endte blindt ved en stor P-plads. Så gik turen nordpå, op over Arlbergpasset og hjemad. Passet var også en meget smuk oplevelse. Hjemme lavede Gerda blåbærsuppe, mens Sven Erik gik i gang med lønberegningerne for boligselskaberne.

Gerda gik en tur op op op ad en stejl bjergsti, da hun kom ned igen, var de ved at stille op til musik henne ved grillbaren, - de spillede på lange "alpehorn" og alle havde dirndl og lederhosen på.

Aftenens spil endte med, at Sven Erik tabte med 16, så nu står vi lige.

Tors. d. 15/8. (Billeder)

Igen et pragtfuldt vejr, hvor er vi bare heldige. Midt på form. kørte vi med retning mod Blomsterøen Mainau i Bodensøen. På turen opover kørte vi med mindre, meget snoede og stejle veje – stigninger flere steder på 14 %. Vi stoppede flere steder og nød den pragtfulde udsigt, men første rigtige stop var ved camp.pladsen i Bezau, hvor vi var 5 familier, der holdt ferie i 1976. Det var ganske sjovt at gense pladsen, men overrasket over, at den var så lille, - floden var der heller ikke så meget vand i, som vi huskede, men strømmen var god nok endnu! Videre gik det mod Bodensøen, hvor vi snart holdt i kø. Med sssssneglefart gik det nordpå, og vi fortrød, vi ikke havde taget frokosten i Bezau, som S. E. havde foreslået! Kl. 14.30 gjorde vi holdt ved en af de utallige frugtmarker og satte os under nogle blommetræer og spiste vores madpakke. Vi blev enige om, at det var udsigtsløst at fortsætte, da der stadig var 61 km. og bilerne nordpå holdt stille det meste af tiden, så vi vendte om og kørte hjemad. Hjemme gik S. E. i gang med lønberegninger, mens G. ryddede lidt op og tog på bjergvandring igen, samme tur som i går, i dag nåede hun bare højere op – og sikke en udsigt over Dalaas og omegn, nu lå kirken, vi havde "okset" op til, pludseligt langt nede! Igen i dag har vi set masser af cykler, motorcykler og "vandrere".

Til toppen - klik her

Tyskland fra den 16.08. til den 21.08.2013.

Fred. d. 16/8. (Billeder)

Sol og blå, blå himmel! Fik ret hurtigt pakket og var klar til afgang kl. 8.50. Stedet her er rigtig dejligt, men det er prisen bestemt også – omregnet i danske kr. kostede det 285 kr. pr. nat alt inkl. her er rent og pænt, men ingen luksusfaciliteter! Nød synet af de fantastisk smukke bjerge, der langsomt forsvandt og blev erstattet af landbrugsland. Det gik rigtig godt rundt om Bodenzsøen, Gerda havde ellers været bekymret for, om der var ligeså meget kø, som i går, men der var kun enkelte steder i vores retning, vi måtte køre langsomt. Sven Erik satsede på, at nå Camping am Möslepark, Freiburg inden kl. 13, hvis de holdt "mittagsruhe" - og det var godt, for de havde lukket fra 13 – 15, og vi var her 10 min. før de lukkede. Det virker som en rigtig hyggelig campingplads. Vi tog en plads op ad et brændeskur, hvor der var mulighed for skygge en stor del af dagen og det var godt, for temp. sneg sig hurtigt op på 38 gr. i skyggen under solsejlet.

Sven Erik var på nettet, der virker, men kun meget langsomt, så det tog lang tid for ham, at få lavet de sidste lønberegninger, imens gik G. en lang tur, for at se om hun kunne finde Fribadet – det kunne hun godt, men det kostede 4 euro at komme ind, så det var hun for nærig til, i stedet fandt hun en købmand, så hun kunne få nogle øl med hjem til sin hårdtarbejdende mand.

Satte sig med fødderne i en balje koldt vand – det var næsten lige så godt som en svømmetur. Sven Erik vandt aftenens spil med 2.

Lørd. d. 17/8. (Billeder)

Igen en morgen uden en sky på himlen, så her var dømt dasedag. Sven Erik var lidt på nettet og få ordnet nogle ting, bagefter satte han sig om bag campingvognen og hyggede sig med at iagttage nogle fugle der holdt til deromme. Gerda hyggede sig med at hækle firkanter sammen til den trøje, hun er i gang med. Temp. var igen oppe og vende over 38 gr. under solsejlet, så det endte med at Gerda måtte flytte om til Sven Erik i skyggen bag vognen, hvor det luftede lidt. Sidst på eftermiddagen gik vi ind til Altstadt.

Vi slentrede rundt i byen og så de mange smukke, gamle bygninger, - var inde i en enkelt kirke, hvor der var 2 præster og 3 kvinder, der sang så smukt, at det kunne fylde hele det store kirkerum.

Aftenens drillekabale endte med at Sven Erik vandt med 3 og er nu foran med 17.

Sønd. d. 18/8. (Billeder)

Igen en smuk morgen. Form. brugte vi til afslapning oven på den store dasedag i går! Ville afsted på tur efter frokost, men havde glemt, at tage højde for "Mittagsruhen", så porten var jo lukket, da vi var klar, derfor kunne vi først komme afsted kl. 15. Vi kørte gennem Freiburg til Schauinsland (1284 m.) Her var en fantastisk udsigt over flere forskellige dale – meget, meget smukt. Derfra ned ad en ret snoet og stejl (18%) vej gennem Münsterdal, hvor vi gjorde holdt ved en gammel, smuk klosterkirke. Så ville vi ha kørt videre til Kaiserstuhl, men kunne ingen skilte med den benævnelse finde og "Madam GPS" begyndte at køre os ud ad de særeste veje, så det endte med, at vi opgav og satte kursen nordvest over mod en by, der hedder Schiltach i Schwarzwald. Den skulle efter sigende være smuk og romantisk – lige det rigtige sted, at indfri Gerdas fødselsdagsgave fra sidste år: "en middag for to", men "gps madammen" havde andre planer og kørte os rundt og rundt, så Sven Erik til sidst ikke kunne klare det, så vi vendte næsen hjemad til en gang spaghetti og pølser. Sven Erik vandt traditionen tro – denne gang med 6.

Mand. d. 19/8. (Billeder)

Igen en smuk morgen, men let overskyet. Det har småregnet i aftes og flere gange i nat.

Tog på tur ved 11.30-tiden. Kørte mod syd til nogle forskellige skønne udsigtspunkter omkring Todtnau – og her var rigtignok smukt. Fik regn, da vi for anden gang kørte lidt op i højderne og igen en ordentlig byge, da vi havde passeret den franske grænse, for at køre langs Rhinen hjemad – og sikke en Rhintur, bortset fra, at vi lige så floden, da vi passerede den, kørte vi mellem et dige og nogle træer, så vi ku ingenting se af floden! Havde heldigvis set meget skønt inden, bl.a. et flot vandfald.

Gjorde holdt ved en stor sluse, da vi passerede Rhinen på tilbagevejen. Der kom netop en meget lang flodpram med 56 containere ombord, der skulle igennem, så det var sjovt at se. På hjemvejen kørte vi igennem Kaiserstuhl-vinområdet, det var rigtig smukt og vi følte, vi kørte igennem en mægtig stor frugthave. Vel hjemme grillede vi – og spillelykken havde vendt for Gerda, der vandt med 25, så nu står vi igen lige.

Tirsdag d. 20/8. (Billeder)

Dejligt varmt med sol fra morgenstunden. Lidt før kl. 10 kørte vi østpå med retning af Konstanz.

Vi ville se, om det kunne lykkes os, at besøge "Blomsterøen" Mainau denne gang, - sidst måtte vi jo opgive p.g.a. kø. Undervejs så vi en flok englændere på motorcykel – vel mellem 17 og 20 i alt. Vi så også 8 storke og en glente, der alle svævede over vore hoveder. Var fremme ved middagstid og havde nogle rigtig skønne timer i parken (billederne taler vidst for sig selv!), før vi atter vendte hjemad sidst på eftermiddagen. Vejret var lige tilpas varmt til sådan en dag. På hjemvejen ville vi ha set Rheinfalls, men vi var for trætte og fyldt med indtryk, så det begav vi.

Aftenens drillekabale vandt Gerda med 5.

Onsd. d. 21/8. (Billeder)

Herinde i skyggen, hvor vi bor, er det svært at vide, hvordan vejret er, før man har åbnet døren – og set at solen skinner fra en skyfri himmel – igen! S. E. havde noget arbejde at lave her i form., så Gerda pakkede rygsækken og begav sig på tur ind til Freiburg Altstatt igen, - dennegang for at gå på kirkevandring. Den første kirke hun mødte, var en ortodoks, der var lukket, så var hun inde i Maria Hilfer Kirche, dernæst gik hun helt ind til byen og var inde i Johanneskirche, den store med to tårne. På domkirkepladsen var der et stort marked, hvor hun købte lidt frugt, men kirken blev igen brugt til messe, så den var lukket ligesom sidst. Så var det tid at komme hjemad, så hun stavrede den lange vej. Kl. 15 startede vi på dagens tur, der først gik til Ravennaslugten. Det var en skøn oplevelse, at gå langs det evigt plaskende vand – op og ned gik det hele tiden. Efter et par km. vendte vi om og gik tilbage til bilen, hen under den flotte 10-buede togbro (Ravennabrûcke) og forbi det flotte hotel. Da vi ville køre derfra, gav bilen os et chok. Da vi havde kørt lidt og lige var kommet ud på den ret trafikerede vej, sagde den "Pluf" og så gik den i stå! Føj, hvor vi blev forskrækkede, men Sven Erik kunne lade den glide tilbage i vigesporet og straks efter, ville den godt starte og har kørt fint hele resten af dagen. Vi kørte ad den allerskønneste vej nordpå mod Triberg, hvor vi så Tysklands længste vandfald, - 163 m. i 7 fald. Vi så nu kun en del af det, da gåturen rundt om, var meget lang og ofte ret besværlig at gå, men flot var det. Vi så nogle fugle, vi ikke kender. (Stor drosselstr., sort med noget hvidt på halefjerene og et ret kraftigt, mørkt næb.) Så også egern og en væsel løbe over vejen lige foran os. Videre ad de smukkeste veje – Schwartzwald er bestemt meget, meget smukkere end vi havde troet. Har set en glente igen i dag.

Var fremme i Schiltach kl. godt 19 og spiste ved floden på "byens bedste hotel", hvor vi fik nudelsuppe (bouillon m. hjemmelavede nudler i) og Schwartzwalds "nationalret": Maultaschen (muleposer). En slags store ravioli med spinatfyld og forskelligt tilbehør. Vi fik med løg, ost og en masse forskellige svampe – det smagte rigtig godt. Og så gik det ellers bare hjemad efter en dejlig dag.

Til toppen - klik her

Frankrig den 22.08. til den 28.08.2013.

Deltager: Gerda og Sven Erik Appel, Rigmor og Asger Mørk

Tors. d. 22/8. (Billeder)

Igen en dejlig morgen – og vi pakkede og sagde farvel til en rigtig dejlig og hyggelig campingplads, som ikke var så dyr.

Troede vi havde fundet en nemmere vej, at komme ud af Freiburg, så vi slap for at køre op gennem byen med campingvognen, men var kun lige kommet ned på motorvejen, da vi sad fast i en kø en god halv time – og da vi endelig kom fri igen, kom vi op på vejen ganske tæt på camp.pl., så vi følte os helt til grin! :-) Men så gik det fint vestover og vi var ved campingpladsen Pierre de Coubertin i Ribeauville kl. 11.45 altså lige 5 min. i lukketid, så det gik hurtigt med at bestemme os for en plads, vi fik en ret tæt på Rigmor og Asger. Bortset fra, at vi lige gik en tur om og handle i Leclerc, dovnede vi, til Rigmor og Asger kom hjem sidst på eft.mid. De vidste ikke, vi var kommet, så det var sjovt, at se deres reaktion. Vi gav aft.mad og om aft. gik vi alle en tur op i byen.

Kanaster: Asger og Sven Erik vandt første runde, Rigmor og Gerda anden runde.

Fred. d. 23/8. (Billeder)

Vejret tegnede godt igen i dag, så vi besluttede, at køre en tur til Struthof, for at se et ret nyt museum, der var lavet ved resterne af en koncentrationslejr. Undervejs gjorde vi holdt adskillige gange, for at se krigsmindesmærker, smukke bygninger, fantastisk natur, en slags stenpark og blomster i massevis. Rigmor var god til at finde små, hyggelige veje, bl.a. en med indkørsel forbudt, men det gik fint at køre der alligevel, - og Asger var rigtig god til at stoppe hver gang, der var noget spændende at se.

Ved Struthof opholdt vi os i længere tid, da der var meget at se – og yderst tankevækkende. Lejren er den eneste bevarede koncentrationslejr i Frankrig. Her har været mindst 44.000 fanger og deraf er ca. 12.000 blev slået ihjel i lejren.

Kanaster: Asger og Sven Erik vandt første runde, Rigmor og Gerda anden runde.

Lørd. d. 24/8. (Billeder)

Let overskyet – og de meldte regn, så vi besluttede at gå op til St. Ulrich, - borgruinen, der troner over byen. Undervejs op begyndte det at regne, men vi fortsatte opad – opad – opad. Desværre tog skyerne en stor del af den fantastiske udsigt og Rigmor og Asger var meget våde, da vi kom ned igen.

Rigmor og Gerda kørte om til Leclerc for at handle ind til weekenden.

Om eftermiddagen kørte vi sydpå, ad små veje, til Eguisheim. Da vi kom derned, blev vi vist ind på en mark, for at parkere. Det fattede vi ikke en brik af, men da vi kom op til byen, opdagede vi, at der var vinfest, så hele byen var spærret af og vi måtte betale entre for at komme ind. Vi traskede rundt et par timer og så på blomster, boder, mennesker, musikere og borde/bænke, der var stillet op overalt.

Sønd. d. 25/8. Billeder)

Har regnet flere gange i nat og det var tungt vejr, at stå op til. Holdt "rådslagningsmøde" og blev enige om, at Rigmor og Gerda gik op til "Madame Voila", for at spørge, om hun havde gode forslag til ture heromkring, - og voila – det havde hun.

Obernai lidt nordpå, skulle være en rigtig smuk by – og det var den, desuden var der klosteret Ste. Odile, som er omlavet til hotel. Vi pakkede madkurven og kørte mod nord, - og da vi kom til Obernai, dryppede det kun lidt, så vi gik "i kirke" - og da vi kom ud igen, var det blevet opholdsvejr. Vi kørte op ovenover byen til et stort kors (mindesmærke fra krigen), hvor vi fandt en bænk, som vi kunne bruge til frokostspisning.

Oppe ved korset, var der vinfest med fællesspisning. Vi kørte videre nordpå mod Mutzig, for at se om vi kunne finde noget af Maginot-linjen. Vi fandt også langt om længe et sted, hvor vi af flere blev vist hen, men det var underjordiske forsvarsanlæg fra 1. verdenskrig og Maginot-linjen ligger åbenbart langt højere mod nord, men vi fik vores kaffe. Undervejs havde vi en pragtfuld oplevelse, da vi spurgte om vej i en lille by, Dorlisheim, hvor der var byfest. Der var optog for alle sanser (billeder). Derefter kørte vi ad små veje til Mount Ste. Odile, hvor vi gik rundt en tid, før vi tog med Vinruten hjemad.

Kanaster: Rigmor og Gerda vandt første runde, Asger og Sven Erik anden runde.

Mand. d. 26/8. (Billeder)

Kun let overskyet morgen. Havde god tid til morgenhygge. Holdt "møde" og blev enige om et dagsprogram, der bestod af flg.:

Rigmor og Gerda handler i Leclerc, mens Asger og Sven Erik tager op i vinmarkerne.

Udflugt til klosteret Notre Dame de Dusenbach, - lige uden for byen, med "12 stationer" op.

Kaffetur op i vinmarkerne, hvor Asger og Sven Erik var i formiddags.

Sightseeing i nabobyen Hunawihr.

Sightseeing i Ribauville.

1. Fik handlet og blev smidt ud kl.12.30, men Gerda "snydt" hende og luskede tilbage efter 3 flasker Leffe

2. Dejlig tur op til klosteret. Mødte skør cyklist der kom susende ned ad bjerget.

3. Fantastisk smukt sted til kaffe/the-drikning – sikke en udsigt, kunne se til Colmar.

4. Hunawihr er bestemt en køn lille by, men kan slet ikke måle sig med Ribeauville.

5. Ribeauville – bare så smuk!

Da vi kom hjem spillede vi en omgang kanaster, hvor Rigmor og Gerda. vandt i sidste omgang. Efter aftensmaden kørte Rigmor og Gerda på "nifletur" i ly af mørket op i Ribeauville, inden vi tog anden runde i kanaster, som R. og G. også vandt.

Tirs. d. 27/8. (Billeder)

Let overskyet. Vi pakkede i ro og mag.

Sven Erik var en ”tur på nettet”, mens Gerda gik en tur om til Leclerc.

Spiste frokost sammen med Rigmor og Asger, der sluttede med Rigmor´s lækre vafler. Kørte kl. godt 12.

Fint kørevejr og det gik strygende, da vi først kom på motorvejen. Kl. godt 22 fandt vi en fantastisk rasteplads: Harz Ost, - efter at have været inde om flere totalt overfyldte pladser både ved kaffe – og ved aftensmadtid. Aft.s drillekabale endte med at Sven Erik vandt, så nu er Gerda kun 3 foran.

Ons.d. 28/8. (Billeder)

Vi har bare sovet godt i nat, vi har slet ikke ikke været forstyrret af motorvej eller andet. Bestemt en rasteplads, vi skal huske. Det er gået rigtig godt hjemad, - der har hverken været problemer i Hamborg-tunnelen (selv om der var ”parkeret” en lastbil dernede) eller ved Kielerkanalen, så vi var hjemme allerede kl. 15. Spiste de sidste is, som vi havde med hjemmefra, da vi holdt rast for sidste gang, så de har holdt sig godt.

Glade og taknemmelige var vi hjemme igen.