2006

Dagbog fra d. 05.07. til d. 22.07.

Deltager: Gerda, Sven Erik Appel samt Mette, Lene, Jens, Lisbeth og Hans Henning Appel

Inden turen startede, var der blevet holdt adskillige ”planlægningsmøder” og aftaler med naboerne om vanding af blomster o.s.v.

Onsdag d. 05.07. afgang fra Agerskov med kurs mod Würzburg, Tyskland – overnatning på rasteplads ved Autohof Gramschatzer Wald, D 97262 Hausen-Erbshausen bei Würzburg, Am Wiesenweg 11. ca. 700 km.

Sven Erik og Gerda startede præcis kl. 09, efter en meget varm nat med minimal søvn.

Efter at have handlet ved grænsen og spist frokost nord for Hamborg, var vi ved Elbtunnel kl. 12.15. Det gik i strygende fart sydpå uden problemer, - lidt kø ved Kassel p.g.a. vejarbejde.

Ankom til den dejlige store rasteplads, Riedener Wald, lidt nord for Gramschatzer Wald kl. 20.30. Her blev hurtigt fyldt op, så der var ikke mange pladser tilbage, da familien fra Bedsted ankom kl. lidt over 22.

Gerda have "middagen" klar: Kyllingelår, nye kartofler og blomkål. Det kunne alle seks sultne personer ha´.

Torsdag d. 06.07.

Fra Würzburg til Berchtesgaden, Tyskland 427 km. Campingplatz Winkl-Landthal, Klaushäuslweg 7, 83483 Bischofwiesen.

Hvor har det regnet og tordnet i nat, men nogen søvn har vi da fået.

Stod op ved seks tiden. Gerda og Sven Erik fik iskold brusebad for 2 euro pr. snude i kælderen på cafeteriet, - der var ikke blevet tændt for det varme vand.

Vi fik hævet penge på tanken og var klar til afgang kl. 07.40 i overskyet, men dejligt kørevejr. Lidt nord for Nürnberg klarede det op til strålende sol.

Ved 15-tiden var vi fremme ved Campingplatz Winkl-Landthal og kom til at ligge på nøjagtig samme plads som fam. Appel havde ligget på, da de var her sidste år.

Medens Lisbeth lavede aftensmad, og vi andre slappede af, trak det op til regn og torden, så vi måtte flytte ind i forteltet og spise. Kold kartoffelsalat, salat og små frikadeller. Mens vi spiste begyndte det at REGNE REGNE REGNE.

Selv om regnen stod ned i stænger, kunne det på ingen måde tage vores gode humør.

Men på et tidspunkt var vi nu ved at være lidt bekymret om floden der løb lige forbi vores pladser, ville gå over sine bredder, så vi måtte til at flytte, - så galt gik det nu ikke.

Der var så meget vand under Lisbeth og Hans Hennings gulvtæppe i forteltet at borde og stole, der ikke stod noget ovenpå stod og vippede oven på tæppet og vi fik alle fodbad op gennem gulvtæppet.

Fredag d. 07.07.

Vi har sovet godt og vågnet op til en overskyet morgen.

(Lisbeth kan ikke undvære sin havregryn om morgenen, så de bliver spist med kærnemælk på, når andet ikke haves.)

Midt på formiddagen kørte vi alle en tur til Berchtesgaden, hvor vi "dappede" rundt et par timer, - skøn by med mange smukke huse og nogle sjove bænke. Her er virkelig dejligt.

Vi købte is og kirsebær og fandt nogle bænke vi kunne nyde de gode sager på, mens vi kiggede på folk der gik forbi.

Undervejs tilbage var vi inde i et stort E-center og handle, bl.a. nye drikkevarer, da dem Lisbeth havde lagt på køl i floden aftenen forinden, var blevet taget af den stærke strøm. Denne gang blev de forsvarligt bundet.

Det var igen begyndt at regne godt, så vi tog en god middagssøvn.

Eftermiddagen blev med vekslende byger og sol.

Sidst på eftermiddagen tog vi fire ældste på en dejlig tur med Rossfeld Panoramavejen, bl.a. kunne vi se op til Hitlers sommerresidens "Kehlsteinhaus".

Vel tilbage på campingpladsen fik vi grillpølser, kartofler og salat. Efter en lille aftenhvil, spillede vi Kanaster, hvor pigerne vandt.

Floden steg igen voldsomt i aften og vandet blev helt brunt.

Lørdag d. 08.07.

Fra Berchtesgaden til Venedig-området i Italien. 435 km. Camping Jolly delle Querce, Via G.De Marchi, 7-Venezia-Marghera.

Det har været en mild nat. Gerda travede en dejlig morgentur fra kl. 5 til 6 og alle stod op kl. 7 og var klar til afgang kl. 8.50. Vi var i Østrig kl. 9.20, - så gik det eller bare sydpå med de gode østrigske motorveje.

Var inde og raste på en stor P-plads et stykke før Tauern-tunnel, hvor vi spiste vores mad på en stor biltrailer. Kørtkun ganske få km. efter at have spist, så sad vi i kø næsten 2 timer for at komme igennem Tauerntunnel

Spiste frokost syd for Spital i dejlig solskinsvejr ved 14-tiden. Kørte over den italienske grænse ved 15-tiden. Her er motorvejen sydpå vældig god.

Det ser næsten ud som om hver anden bil, der overhaler os er dansk. Da vi holdt i kø ved Tauern talte Gerda 11 danske campingvogne plus 1 Camplet lige foran os.

Vejret er meget blandet med byger, overskyet og med sol ind i mellem. Sidst på eftermiddagen mest sol.

Sven Erik havde lovet at køre hele turen, hvis bare Gerda havde en kold øl til ham, hver gang vi nåede frem, - og det havde hun!

Ankom til Jelly Camping ved Venedig ca. kl. 18.

Det var en dårlig oplevelse, meget dyr, dårlig standard, ret beskidt, mange myg, stor larm fra motorvejen og så skulle vi betale 6 euro ekstra pr. person for at gå i svømmehallen, selv om de havde reklameret med fri pool.

Aftensmad: Tomatsuppe m/hvidløg (til myg) plus kartoffelæggekage og salat.

Lisbeth og pigerne gik tidligt i seng, da de var lidt trætte. Hans Henning, Gerda og Sven Erik gik en dejlig lang tur bl.a. for at finde ud af hvorfra og hvornår vi kunne komme med bus til Venedig i morgen. Gerda havde sin toilettaske med på hele turen, da hun var undervejs i seng, da Sven Erik spurgte om hun ville med.

Søndag d. 09.07.

Vågnede op til det skønneste vejr. De 4 piger gik en tur over i svømmepølen, hvor vandet var dejligt og rent.

Tog en bid tidlig frokost og tog derefter bussen til Venedig, hvor vi havde en rigtig dejlig dag.

Vi startede med at købe dagskort til at sejle med de forskellige både.

Under sejlturen kom brandbåden pludselig farende med fuld udrykning, - der var ild i en bil på en p-plads, så vi lidt senere.

Hen på dagen mødte vi også ambulancebåden med fuld udrykning.

Vi havde en rigtig dejlig sejltur, hvor vi nød at sejle rundt på den store kanal, der går hele vejen rundt om Venedig.

Vi beundrede de mange smukke bygninger og de enormt store lystyachter der lå for anker.

Vi så på forskellige måder at tjene penge på f.eks. robotmand i papkasse, indianermusik o.s.v.

Vi stod af båden i nærheden af Markuspladsen, hvor vi gik en tur hele vejen rundt. Her er smukt med uendelig mange duer, - og mange mennesker!

Men det var bestem en oplevelse at indsnuse atmosfæren.

Vi var ikke inde i kirken, da vi ikke havde "behov" for at stå i timevis i kø i bagende sol for at komme ind.

Da vi havde fået nok af Markuspladsen, gik vi en tur rundt i nogle af de små gader, - også her var der mennesker overalt.

Utrolig mange gondoler lå stille. Det er nok for dyrt.

Efter at have gået nogen tid rundt og svedt i Venedigs centrum, sejlede vi en tur ud til begravelsesøen. Det meste af øen bliver brugt til begravelsespladser for mange forskellige kristne trosretninger, da der ikke findes andre muligheder for at blive begravet i Venedig.

På begravelsesøen var der yderst stille og fredeligt, næsten ingen mennesker.

Det var en rigtig dejlig oplevelse at komme derud.

Bagefter sejlede vi tilbage og stod af på østsiden af øen. Det var Sven Erik der pludselig fik den indskydelse, at det var nok billigst at spise der og ikke så mange mennesker, - så vi røg af båden i fuld fart.

Vi købte 3 pizzaer til deling og sad på en trappe og spiste dem, efter at et par stykker var henne og dyppe tæerne i vandet.

Det var dejligt med mad, da vi var sultne og tørstige.

Efter et dejligt måltid, gik vi vestpå ad de små spændende gader og gyder. Her var næsten ingen mennesker, det var virkelig en dejlig oplevelse.

Vi ville ha været med en båd ind mod centrum, men det kneb med at finde en bådholdeplads, så det endte med en laaaang gåtur.

Fandt til sidst en båd og sejlede lidt mere på Kanal Grande, men båden var overfyldt af mennesker, så vi stod af da vi kom til busstoppestedet og kørte hjem til campingpladsen - trætte.

Sad og hyggede lidt.

Hans Henning og Sven Erik så lidt fodboldkamp (VM finale som Italien vandt) inden vi alle gik i seng.

Mandag d. 10.07.

Fra Venedig til Bracciano, Italien. 502 km. Camping Roma Flash.

Efter en nat med minimum af søvn p.g.a. at Italien vandt verdensmesterskabet i fodbold i aftes, stod vi op kl. 7 til strålende vejr.

Bilerne har tudetpå motorvejen hele natten og der er blevet skudt kanonslag og raketter, samt tudet i gashorn, så det var svært at sove, men alligevel meget sjovt at opleve.

Turen gik fint sydpå. Er kørt over den flade Po-slette, hvor der er meget frodigt. På Po-sletten bliver der bl.a. dyrket majs, korn, solsikke, vin hirse m.m.

Lidt før kl. 12 gjorde vi holdt lige syd for Firenze og fik frokost.

Det går strygende sydpå, trods vejarbejde en del steder. Er kørt gennem masser af tuneller i dag. Har set kø på 15 km. - men i modsat retning.

Her syd for Firenze er der mange sjove landsbyer, der er "klistret" fast til bjergsider eller toppe.

Så en flok russiske motorcyklister flere gange, - den ene gang gjorde de holdt netop som vi kom. De har sikkert siddet længe på deres motorcykler, for den ene opførte en meget sjov "dans" da han steg af maskinen.

Da vejene var gode, nåede vi allerede motorvejen omkring Rom ved 17 tiden, og her var vi virkelig glade for GPS-damen, der trods megen trafik, ledte os sikkert til den lille vej vi skulle for at komme til Bracciano, hvor vi havde bestilt plads de næste dage, - og så svigtede "hun" alligevel til sidst.

Gerda og kort måtte overtage.

Var fremme på Roma Flash ved 18.30 tiden, hvor vi fik 2 gode skyggefulde pladser overfor hinanden.

Købte pizza til "damerne" og Spaghetti Bolongnaise til "mænnerne".

Aftenhygge uden smådyr og myg. Lisbeth og Gerda tog en svømmetur i søen der ligger lige op til pladsen.

Tirsdag d. 11.07.

Alle har vist sovet godt. Hans Henning og Sven Erik nød den stille morgen ved søen. Gerda tog sig en skøn morgendukkert.

Dagen gik helt til midt eftermiddagen med skiftevis at dase og bade (for alle badelystne), dog har Lisbeth vasket storvask.

Ved 15 tiden kørte vi ind til Bracciano for at handle lidt, men butikkerne havde siesta til kl. 17, så vi fordrev ventetiden i skyggen i en lille park. Vi fik handlet og kørte hjem igen, hvor Lisbeth og Hans Henning lavede aftensmad: Oksegriil i tynde skiver, kartofler og salat, uhm!

Efter aftensmaden kørte Gerda og Sven Erik en dejlig aftentur i et skøn bjergområde vest for Bracciano, med masser af olivenlunde, heste, kreaturer, får, geder og gæs, - og så flyvehavre.

Her fik vi set en meget smuk solnedgang, før vi kørte tilbage.

Hjemme på campingpladsen var der også ret stille. Lisbeth læste, hans Henning og Sven Erik snakkede og Gerda gættede kryds og tværs.

Da vi havde lagt os, begyndte det mest fantastisk smukke og særprægede fyrværkeri oppe på slottet. Gerda og Sven Erik sprang ud af sengen og løb til søen i næsten ingenting for at kigge på det flotte syn.

Onsdag d. 12.07.

Skøn morgen. Gerda fik sig en morgendukkert i det spejlblanke vand. En sælsom fornemmelse, at gå ud i det og bryde fladen.

Afslappet formiddag, hvor vi planlagde turen til Rom samme eftermiddag.

Kl. 14 kørte vi til Bracciano, hvor vi fandt pladser i P-huset og gik til stationen, hvor vi ventede på toget en ½ time. Så gik det ellers afsted mod Rom, hvor vi efter en times kørsel ankom til den station vi skulle af. Tog derefter Metroen til stationen ved Colosseum og gik ud af porten, lige ud i oldtiden. Fabelagtigt Colosseum lå lige foran os. Det tog næsten pusten fra os, at stå foran det mægtige byggeri.

Vi fulgtes rundt og kiggede et stykke til. H.H. og fam. gik tilbage for at komme ind i Colosseum. Gerda og Sven Erik gik videre til Forum Romanum, op gennem hele den gamle by, gik op ad en masse trapper og fandt en fantastisk udsigt over de utallige ruiner.

Det var en meget oplevelsesrig og meget varm dag. Smukt at se de enorme søjler flankeret af meget høje palmer. Vi var virkelig i Rom.

Fra Coloseum og Forum Romanum tog vi metroen til Piazza del Poppolo, hvor vi gik rundt og så på smukke bygninger.

Mange steder i Rom står der mennesker som bomstille levende statuer og alle steder vrimler det med scootere.

I skyggen af en stor obelisk spiste vi lækre pizzaslice. Vi nød atmosfæren så meget, at vi kom for sent afsted til toget.

Gerda var bl.a. inde i den skønne Santa Maria del Poppolo kirke, hvor de spillede det skønneste musik.

Med et tog kom vi, men problemet var, at P-huset hvor bilerne stod, lukkede kl. 20.30 og toget var i Bracciano kl. 20.29, så der var et minut at løbe på, - og p-huset lå et godt stykke fra jernbanen.

Hans Henning og Sven Erik stod parat til at løbe ud af toget så snart det holdt stille.

Den flinke p-vagt havde ikke lukket, så vi fik vore biler.

Gerda fik hævet penge i en bankomat inden vi kørte hjem til en dejlig svømmetur i en vidunderlig aften, fuldkommen fri for myg og andet kryb.

Torsdag d. 13.07.

Stod tidligt op for at ta bussen fra campingpladsen til Bracciano, men Lisbeth og Hans Henning forsov sig, så vi kørte ind og satte bilerne i P-huset igen. Tog toget til Rom og stod af et stykke fra Vatikanstaten og gik derhen.

Sad på Petersplads og beundrede skuet. (Sendte en sms til Mai-Britt)

Opdagede pludselig at køen foran Peterskirken voksede meget hurtigt, så vi skyndte os at komme ind i den, så vi også kunne komme ind i verdens største kirke.

Nogle af os gik lidt rundt inde i Peterskirken, mens andre bare sad og undrede sig!!

Gerda købte et par postkort som hun sendte til vore mødre derhjemme. Mette, Lisbeth og Hans Henning tog herefter tilbage til campingpladsen. Vi gik langs Tiberen med dens smukke broer og skønne gamle huse.

Gerda og Sven Erik gik en pragtfuld tur fra Vatikanet, forbi Castel S. Angola og Palazzadi Giusisia til via di Ripetta (madgaden), hvor vi var blevet anbefalet et lille spisested, Al Gran Sasso, - en lille hyggelig restaurant med nogle skønne vægdekorationer og dejlig mad, men der manglede lidt af den stemning, vi havde læst den skulle have.

Vi fik grillspyd m/forskellig slags kød bl.a. nogle små meget smagsfyldte pølser, dertil en stor potion frisk salat og lækker italiensk brød til. Rimelig pris. Derfra gik vi ad Via del Corso, 1,5 km. lang og Roms vigtigste gade, der forbinder Piazza del Popolo og Piazza Venezia.

Her vrimler det med barokkirker og patricierpaladser.

Gik forbi parlamentet og Colonna til Pantheon (bedst bevarede monoment i Rom). I romertiden var det et tempel for alle guder, hvor det i dag fremstår som en kirke. Bygningen har i kuplen et 9 meter stort åbent hul.

Fra Roms og dermed Italiens navle, Piazza Venezia, videre til Trevi Fontænen, der er Roms, ja måske verdens populæreste springvand. Her var utrolig mange mennesker på den forholdsvise lille plads omkring fontænen.

Videre gik turen til Palazzo Berbernini, hvor vi så endnu en fontæne. Herfra tog vi metroen for at komme hjemad til campingpladsen.

Vi havde en rigtig dejlig eftermiddag, hvor vi oplevede utroligt meget og varmt var det. Vi kunne blive ved med at falde i "svime" over alle de flotte gamle bygningsværker vi så.

Hjemme tog vi en ostemad til aftensmad, - badede nogle gange, - spillede vikingespil og kanaster som Gerda og Lisbeth vandt nok en gang.

Fredag d. 14.07.

Gerda og Sven Erik stod op ved syvtiden. Gerda tog sin daglige morgendukkert.

Tog toget til Rom igen. Stod af i Valle Aurelia, videre med Metro til Termini og så med bus 714 det sidste stykke ud til katakomberne i Domitilla.

Alt gik bare så fint ved hjælp af "Turen går til Rom", et lånt kort over byen og nogle hjælpsomme romere. En ældre dame gav sig til at synge Wondefult Copenhagen for Gerda, da hun spurgte om vej.

For Gerda var det en enorm oplevelse at besøge Katakomberne. Sven Erik brød sig ikke så meget om at være nede i de lange, snævre gange, der ikke var særligt godt oplyst.

Det var underligt at gå nede i gangene og tænke på, hvor uendelig mange kristne der havde opholdt sig der, - og altså uden elektrisk lys!

Bagefter gik vi en tur i den smukke park ved Domitilla-katakomberne. Her var rigtig mange store, smukke palmer, kaktus, agaver og vidunderlige blomstrende buske og træer af forskellige slags.

Dadler der var ved at modnes. Nogle af palmerne var enormt høje.

Da vi gik tilbage til bussen, besøgte vi et marked og købte kirsebær - uhm - og to mægtig store nektariner - også uhm.

Før busstoppestedet ville vi sætte os på en bænk i en lille park og få en tår vand, da Sven Erik siger: Nu holder bussen der! Gerda råbte: Nej den holder for rødt lys på den anden side krydset og stoppestedet.

Så tog vi eller benene på nakken og løb alt hvad vi kunne - Gerda var ved at løbe kørende bil ned, - men vi nåede bussen i sidste øjeblik.

I bussen kom vi til at sidde overfor et ældre ægtepar (på vores alder) fra England, som Gerda snakkede lidt med. Også de sang Wonderfult Copenhagen for os, da de hørte vi var danskere.

Kørte forbi flere interessante ting, bl.a. resterne af Roms gamle bymur og Caracallos imponerende termer.

Med bussen var der 2 unge mænd der skiftedes, så den ene kørte med bussen og den anden cyklede, - og så byttede de ved næste stoppested.

Tilbage i Termini gik vi ud på gaden og fandt et sted, hvor vi kunne få lidt at spise, da vi var meget sultne,- vi fandt et sted hvor vi fik en meget lækker dänerkebab - uhm!

Herefter tog vi metro og tog tilbage til Bracciano, hvor vi var kl. 14.30. Nu har vi besøgt Rom, - det var spændende og helt sikkert mange ting vi ikke fik set.

Tilbage på Roma Flash camping, badede nogle af os i Bracciano sø.

Tog ind til byen og handle ind til aftensmaden: Brede pastabånd, kødsovs, champignons, peberfrugt og auberginer let svitsede.

Vesuv, Napoli og Herculaneum

Lørdag d. 15.07. Stod tidligt op for at køre til Vesuv, Napoli og Pompaji, dog skulle Gerda lige have sit morgenbad i søen sammen med ænderne, der havde lovet ikke at klatte i vandet.

Kl. 8 tog vi afsted til en pragtfuld dag med mange oplevelser. Lene ville hellere blive hjemme og bade - (og måske kigge på hollandske drenge).

Det blev en noget længere tur end vi havde regnet med, da der var ca. 100 km. længere derned end planlæggerne havde regnet ud, - men det var turen værd og måske var vi ikke kørt helt derned, hvis vi havde vidst det.

Vi kunne køre meget langt op ad Vesuv, men de sidste 300 meter måtte vi gå.

Vi fik udleveret vandrestave (mod betaling når vi kom ned igen), før vi begyndte opstigningen. Men de var nu gode at have med, især når vi gik og gled i de mange "rullestene" der lå overalt.

Her oppe på toppen af Vesuv var der meget øde og dog voksede der flere steder smukke blomster.

I der store krater var der flere steder, hvor der kom røg ud. Det forstærkede lugten af svovl væsentligt, - og den var ellers ret stærk i hele området. En meget speciel lugt.

Det var en fantastisk oplevelse at gå rundt på kanten af Vesuv og kigge ned i det enorme krater.

Ligeledes var det meget smukt at stå heroppe og se ud over Napoli og Napolibugten.

Heroppe fra så det hele så rent og smukt ud, - og nede var det så ubeskriveligt beskidt.

Vi var ganske måløse over de enorme mængder af affald der lå alle steder omkring Napoli. Vi var ikke inde i centrum, så hvordan der der så ud ved vi ikke.

Da vi kom ned fra Vesuv trængte både bilen og vi andre hårdt til at blive tanket op.

I stedet for at køre til Pompaje, hvor vi havde planlagt at ville hen, kørte vi til Herculaneum som ikke er så overrendt og meget velbevaret. Dette var Mette meget glad for, da hun havde lånt en bog om netop Herculaneum.

Tænk at en by kan ligge gemt væk under 20 meter aske i næsten 2000 år, og så blive udgravet og være så velbevaret - fantastisk.

Mette og vi andre syntes det var spændende at gå rundt i byen og genkende ting og steder hun havde set i sin bog.

Der kom mange spørgsmål som, hvad mon disse huller har været brugt til og hvad har sådan et rum været brugt til o.s.v.

Når man går rundt i "byen", ses det tydeligt hvilket enormt lag aske, der har dækket den. Ved udbruddet fløj

Efter en meget indholdsrig og spændende dag, kørte vi hjem, hvor vi kom ind i et forskrækkeligt uvejr med regn og torden, så Lene var glad, da vi kom hjem på campingpladsen ved godt 20-tiden.

Gerda tog sig en aftensvømmetur i det lune vand

Pisa

Lørdag d. 16.07.

Op kl. 7.30. Gerda tog en sidste morgendukkert i søen. Afsted godt 9 med retning mod Pisa.

Vi kom hurtig fra hinanden, da den ene bil ikke kom med i et vejkryds med trafiklys. Holdt inde på en tankstation og fik kontakt til de andre via mobiltelefon og snart var vi igen på vej. Var i Pisa allerede kl. 14.30 og fik os installeret.

Efter en lille siesta gik vi op i byen for at se det skæve tårn, - og det var skævt, 4,5 meter hælder det!!

Også dåbskapellet og kirken er skæve, henholdsvis 40 cm og 1,5 meter.

Men det var nogle fantastisk smukke bygninger.

Gerda og Sven Erik gik en lang tur rundt i byen og hjem for at slappe lidt af, før vi gik tilbage for at købe dönerkebab sammen med de andre, - føj sikke en skuffelse. De var overfyldte med tabasco, så vi næsten ikke kunne spise dem og dertil hammerdyre! Lisbeth blev helt dårlig af dem.

På campingpladsen er der mange myg.

Cinque Terre

Mandag d. 17.07. Vi stod op i forventning om endnu en dejlig dag, men det blev absolut hele turens smukkeste dag.

Vi kørte forholdsvis tidligt mod vest, for at besøge et område ved havet med fem små byer, som vi have fået anbefalinger om at besøge, hvis vi kom på de kanter. Cinque Terre. Kørte til La Specia og videre til Rio Magiore, hvor vi parkerede i et p-hus på 6. etage. Der var meget små parkeringsbåse, men det lykkedes at få bilen klemt på plads.

Gik ned i byen for at finde et sted, hvor vi kunne købe billetter til gangstierne og toget. Efter et par forespørgsler lykkedes det os at finde gennem en tunnel til kontoret, hvor vi kunne købe billeterne.

Så startede vi ellers ad "kærlighedsstien" Via del Amore mod Manarola, som var første etape på gåturen med god tid til kig og fotografering. Det tog ca. en halv time.

I Manarola gav Lisbeth og Hans Henning middag. Fire x pizza Margeritha til "damerne" og til de to "herrer" lasagne, - det smagte godt, men vi var også sultne.

Fra Manarola gik vi til næste by, Corniglia, hvor vi ville ha´givet is, men da vi kunne nå toget videre nordpå, gjorde vi det i stedet, for der var mange, mange trapper fra stien og stationen op til selve byen.

Langs ruten så vi jævnligt folk bade i det rene klare vand mellem klipperne, eller vi kunne kigge op ad de mange vinterasser, som det må ha været et knoklearbejde at bygge. Det siges at vinen herfra skulle være god, vi smagte den nu ikke.

Med toget kørte vi videre til den 5. by Monterosso Al Mare, hvor Hans Henning og Sven Erik fandt sig en meget hyggelig "beverding" mens pigerne gik i vandet.

Vi nød det vidst alle seks lige meget. Hans Henning og Sven Erik at de slap for at bade og i stedet fik en god øl. Pigerne at de kunne smide sig ud i de store varme bølger.

På et tidspunkt svømmede Gerda, Lene og Mette et godt stykke ud, men kom hurtig ind igen, da Gerda blev brændt af en lille, smuk brandmand.

Efter en lille time i vandet måtte de op, skønt de sagtens kunne være blevet der noget længere, -

Lene havde haft bøvl nok med at få tøjet af inden hun gik i bølgerne - godt overbegloet af unge italiener - nu gad hun ikke bøvle igen, da hun kom op, så hun tog resolut shorts oven på det våde badetøj, og det kunne ses.

Inden vi atter tog toget hjemad fik vi en lækker is i Monterosso, som er en yderst charmerende lille by. Is er gode og billige i Italien (næsten alt andet er dyrt).

Med tog tilbage til Rio Maggiore - ja tak, godt og vel - for den afdeling af toget vi sad i stoppede langt inde i tunnellen, så vi ikke kunne komme ud, derfor susede vi videre helt til La Specia, løb over i et andet tog og tog det retur til Rio Maggiore.

Vi fik fat i bilerne på taget af p-huset og kørte den smukke vej hjem til Pisa.

Schweiz

Tirsdag d. 18.07. Hans Henning ville alligevel ikke hjemad nu, men i stedet en tur til Dellach, så Gerda og Sven Erik blev enige om, at når vi alligevel ikke skulle følges ad hjem, kunne vi lige så godt forlade Pisa nu, en dag før beregnet og køre over Schweiz hjem.

Efter at ha´vinket farvel til de fire, kørte vi mod nord, forbi en del store marmorbrud og marmor forarbejdningsindustri. Kørte forbi mange små byer der lå og tronede på bjergtoppene. Efter Genova kørte vi gennem mange tunneller, - det var en smuk tur.

Her i Norditalien virker det meget afsvedet og tørt, indtil vi kom til Po-sletten, hvor det var meget frodigt. Kom fint forbi Milano.

Jo længere nordpå vi kom, jo mindre rod og skrald lå der og flød.

Så kom vi til Schweiz og her er rent! Vi valgte vejen over San Bernadinopasset, da den er ret nord og ganske gratis. St. Bernhardtunellen er ret dyr og vi syntes, vi havde betalt nok for at køre på de schweiziske motorveje.

Men der var omkørsel, da vi kom et godt stykke op ad vejen, så det var bare om at holde tungen lige i munden, - klemme balderne sammen og følge med opad med en mindre, meget stejl sig-zagvej og med en stor tankbil foran køen.

På et tidspunkt kunne tankbilen ikke mere og gik i stå og holdt midt på en meget stejl stigning, så Sven Erik og Kia'en med campingvogn kom virkelig på prøve, da de skulle sætte i gang igen.

Holdt i kø ved en tunel på vejen op, da de ikke ville have for mange biler ind ad gangen.

Vi var derfor glade, da vi var oppe og kunne finde en campingplads i en skov ved Thusis, der ligger i et stort vintersportsområde.

Gik en rigtig dejlig aftentur op i byen.

Onsdag d. 19.07. Her har mod forventning været dejlig roligt i nat, - og ingen myg, også mod forventning!

Kørte ved 9 tiden og var fremme ved næste campingplads i Murg godt en time senere.

Her er meget smukt, men vi fik anvist en plads midt i solen på et grusbelagt område, nærmest en p-plads, med så lidt plads, at det var umuligt at få solsejlet op, - og det var så VARMT. Vi lå lige ud til Walensee, hvor Gerda tog sig nogle dukkerter i løbet af dagen. Sven Erik søgte skygge forskellige steder.

Om eftermiddagen kørte vi en tur langs søen til Liechtenstein, hvor vi bl.a. spiste en lækker middag.

Det var så varmt den dag, så det var bedst i bilen, hvor vi havde aircon.

Efter middagen kørte vi op gennem den lille stat, forbi slottet i Vaduz, der var under restaurering og bestemt ikke særligt kønt.

Kørte videre nordpå og ind i Schweiz igen, og op til Wildhauspasset, til Neu Johann, var et smut oppe ved Scwägalp og så op mod Säntis. Var inde i Alpeosteriet og kigge lidt.

Kørte hjem med en mindre, men meget smuk vej over Kaltbrun. Her var små idylliske landsbyer, med smukke kirker, en flot så og et enormt flot kloster, der tronede på en mindre bakketop.

Købte turens bedste brød i en lille by hos en lokal bager.

Hjemme have vi fået en ny nabo, som nærmest var en turistattraktion på hele campingpladsen, en Saurer bus fra 1952, der var ombygget til campingbus.

Gerda tog sig af og til en lille svømmetur i den rene, kølige sø, mens Sven Erik slappede af på forskellig vis

Torsdag d. 20.07.

Det var over midnat før det blev ro på den "banegårds-p-plads" vi holdt på, men noget fik vi da sovet.

Gerda fik en sidste morgendukkert inden vi tog af sted ved 8.30 tiden.

Det var stadigvæk varmt fra morgenstunden af.

Vi kørte til Liechtenstein med motorvejen nordpå, tilbage til Schweitz, hvor Gerda brugte vore sidste Frank til at købe ting til børnebørnene.

Videre mod grænsen, men det blev noget bøvl, for GPS-damen ville hele tiden ha' os til at køre på motorvej og det ville vi ikke, for vi ville bestemt undgå at købe vignetter for de få km. i vi skulle køre gennem Østrig.

Så vi sig-zaggede gennem forskellige byer, bl.a. Bregenz. Det var heldigvis en god tid på dagen, så trafikken var ikke så slem.

Vi så den største Zebbelin vi nogensinde har set. Kørte langs Bodensøen, så smukt så smukt.

Fandt en mindre campingplads (eller hvad vi nu skal kalde det), ved München, hvor vi gjorde holdt kl. 16. Dette er den mest ekstreme overnatningsplads vi nogensinde har opholdt os på, små pladser 4x8 meter til hver og så er indehaveren fuldkommen skør.

Han står og råber og skriger, når han dirigerer folk på plads (20 cm frem, 2 cm tilbage, 5 frem og 10 tilbage) har aldrig oplevet noget lignende og det var alle som måtte igennem møllen.

Gik nogle ture op i byen, men ellers var der ikke noget på selve pladsen.

Fredag d. 21.07.

Blev vækket kl. 6 af vore meget støjende danske naboer. Her er hovedsagelig danskere på pladsen, på vej nordpå. Klar til afgang kl. 8

Her er mange korn, majs og solsikkemarker. Kornhøsten er begyndt og solsikkerne er netop aller flottets.

Vi ville ha' overnattet i Celle men var ved afkørslen allerede ved 14 tiden, så vi besluttede os for at fortsætte nordpå. Hamborg blev klaret fra først til sidst på en time. To gange holdt vi lidt i kø. Var vel hjemme 20.30 og et øjeblik efter kom Bente og Kjeld cyklende for at lufte vores hus ud inden vi skulle komme hjem dagen efter, så de blev forbavset over at vi var ankommet. Godt med gode venner.

Vi var taknemmelige over at komme godt hjem fra endnu en dejlig ferie.