2005

Dagbog fra campingferien fra onsdag den 14. juli til torsdag den 21. juli 2005.

Turen planlagt til hovedsagentlig at gå til Slovenien og Østrig

Deltager: Gerda og Sven Erik Appel

Onsdag d. 6. juli.

Pakkede i løbet af formiddagen og var klar til afgang kl. 11.30. Kørte via Aabenraa for at få lavet en ekstra nøgle til campingvognen. Passerede grænsen kl. 13.15. Vejret var lunt - 19. grader.

Var inde hos Poetch for at købe billig sodavand og to flasker vin til Gerdas aftenhygge.

Var ved Elbtunnel kl. 16.30. Rigtid tæt trafik, men det kørte.

Rastede lidt nord for Hannover, hvor vi fik stegt lam (fra Dinne), kold kartoffelsalat, blomkål, ærter og majs.

Da vi nærmede os Kassel forsøgte vi at finde en rasteplads, hvor vi kunne overnatte, men de var stopfulde af lastbiler, så vi måtte et stykke syd for Kassel før vi ved 23. tiden fandt et sted at sove.

Torsdag d. 7. juli.

Stod op ved 7 tiden. Det har regnet flere gange i nat. Pladsen er ok, men så tætpakket af lastbiler, at al gennemkørende trafik måtte op forbi personbil området, inkl. de store lastbiler, for at komme ud på motorvejen igen, så det larmede stort set hele natten.

Kørte kl. 8 i silende regn. Trafikken stærk stigende i løbet af formiddagen. Holdt middagspause 40 km. før Nürnberg, med regnbyger og en smule sol.

Holdt i kø 14 km. fra Erlangen pga. en lastbil, der havde tabt en hel masse kasser med sodavand, - det tog tid.

Passerede grænsen til Østrig ved 17.30 tiden og fandt en lille campingplads, Camping Panorama, ved Obernberg. Ret ussel plads i forhold til prisen.

Lavede aftensmad, da vi ikke gad gå ned i byen og spise i silende regnvejr. Hyggede os og sendte nogle sms'er, før vi fik jordbær og gik i seng.

Fredag d. 8. juli.

Stod op ved 8 tiden. Det har regnet meget hele natten. Kørte ind til Obernberg ved 9 tiden, hvor de lynhurtigt ordnede ventilen på den ene campingvognshjul som havde tabt lidt luft. Byen ligger smukt ved floden Inn.

Vi fortsatte sydpå og kunne helt sikkert have set en masse smukt, hvis ikke skyerne og regnen havde forhindret os i det. Efter Lienz var der en masse bøvl med kødannelse.

Det er utrolige mange muslimer på vej sydover, det ser ud som om mange af dem kommer fra Holland. Så er kl. 16 og det er i lange perioder gået langsomt. Undervejs har vi mistet vores MasterCard, fået det spærret og bestilt et nyt, som bliver sendt med kurer til Dellach, hvor vi så kan hente det i næste uge.

Kl. 17 var vi ved Graz og trafikken er gået fulkommen i stå. Vi småfryser, da det kun er 8 grader og hjemme i Danmark påstår de, at der er 25 grader.

Passerede grænsen til Slovenien kl. ca. 20. Så det første glimt af solen 20 km. fra Celje. Her er smukt, overskyet, men tørvejr. Var ved Dolina Camp, Dolenja vas 152, 3312 Prebold i Slovenien, præcis kl. 21 og blev budt velkommen på den lille hyggelige plads med en slivovice.

Og så dagens bedste overraskelse - på pladsen var der en lille, men dejlig varm pool. Gerda tog straks en dejlig dukkert.

Lørdag d. 9. juli.

En del byger i nat, men vejret klarede op medens vi spiste morgenmad. Solen har været fremme flere gange i dag og så bliver det straks dejligt lunt. Slappede af i formiddags og gik en lille tur op i den hyggelige lille by for at handle.

Om eftermiddagen kørte vi en tur med en lille bitte "bjergvej" til Velenje.

Derfra kørte vi til Mozirje gaj og gik en tur i en vidunderlig blomsterpark, - noget af en oplevelse man ikke lige glemmer.

Kørte derefter hjem og spiste melon. Der har været flyeopvisning over byen i dag, med mange små larmende fly.

Gik op i byen til en lille restaurant, hvor vi fik gemüsesuppe, bratkartoflen og kalkunsnitzel med salat. Hjemme igen tog Gerda sif en tur i poolen. Dejlig aften og ingen myg.

Søndag d. 10. juli.

Enkelte byger i nat, men stod op til vidunderligt sommervejr. Gerda startede dagen med en svømmetur, mens Sven Erik lavede morgenmad.

Hyggede og slappede af, indtil vi kørte til Ljubljana kort før middag. Her var ikke mange mennesker i byen, sådan en søndag eftermiddag, så vi hyggede os rigtigt. Startede med at rekognoscere lidt, - gik ned ad gaden langs floden. Her var der til gengæld mange mennesker, da der var masser af små boder med alt muligt, - antikke ting, kunst, mad og skrammel. (Da vi kom tilbage et par timer senere, var alle boderne ryddet og væk).

Gik op gennem parken til den store borg og op i dets tårs (Ljubljana Castle). Borgen ligger højt over byen.

Oppe på borgen så vi bl.a. et smukt bearbejdet kunststykke i træ. Det kunne i udformning minde om et æg eller en musling. Rummet det stod i, var fyldt med fuglekvidder fra højtalere.

Fra borgen gik vi ned af de mange gamle trapper. gik lidt rundt i byen igen, - fik en is og kiggede ind i et par kirker, men der var messe, så vi gik i igen.

Efter at dasket rundt et stykke tid og set på byen til benene blev lidt trætte, kørte vi hjem igen ved 17 tiden, men forinden havde vi fundet en hyggelig mexicansk fortovsrestaurant med lidt godt mad.

Vel hjemme på campingpladsen igen, tog vi en lille lur, før vi gik op i byen og spiste pizza på et pizzeria, da alle andre spisesteder var lukket på grund af søndag.

Om aftenen hyggede vi med et spil kanaster. Det er lunt i vejret og her er ingen fluer eller myg.

Mandag d. 11. juli.

Vågnede kl. 2 ved et gevaldigt tordenbrag, og så har det ellers regnet og regnet hele natten og morgen med. Gerda blev i sengenmed en kryds og tværs, mens Sven Erik hentede morgenbrød oppe i informationen, hvor senior stod og viftede med brødposer, for at vise campisterne hvad han havde erhvervet (og måske for at mildne lidt på vejret).

Det har bare regnet, så Gerda blev liggende til langt op ad formiddagen og ryggen ikke ville være med længere, - men så var det godt med en svømmetur i det 30 grader varme vand.

Kort før middag, smurte vi en madpakke og kørte østover ad småveje mod Ptujska Gora, hvor vi pakerede og sad i bilen og spiste frokost, inden vi travede op, op og op til landsbyen og så den stor smukke kirke. Da vi gik ned igen, var det holdt op med at regne og vi kørte sydover ad små bitte veje til Rogatec ved den Kroatiske grænse og videre til Rogasha Slatina, hvor vi først var inde på et glaspusteri og handle lidt, derefter videre til glasfabrikken, men her vardyrt. Det var mange smukke ting i glas og krystal.

Herfra kørte vi nordøstpå til Zetale, hvor vi blev stoppet af politiet meget tæt på den Koatiske grænse. De tjekkede vores bilnummer og spurgte hvor vi skulle hen.

Kørte videre til Ptuj, hvor vi var rundt i centrum og oppe på borghøjen. Ptuj er en smuk spændende by.

På vejen hjem var vi inde i en lille by for at spise - men det var ikke noget at skrive hjem om.

Turen i dag har været smuk og vejret blev bedre hen på dagen.

Hjemme igen tog Gerda en svømmetur og vi hyggede i mørkningen og gik en lang tur, før vi lagde os.

Tirsdag d. 12. juli

Har småregnet i nat, men vi har bare sovet så godt og rigtig længe, selv om vi gik iseng allerede kl. 23.

Dasede, gættede kryds og tværs og spillede Rummykob indil middag, hvor vi kørte til Celje, kiggede op til den store borgruien (Sloveniens største) og kørte videre sydpå med kurs mod Novo Mesto - troede vi, - men kom forkert ud af Celje og var næsten halvvejs i Regeska Slatina (hvor vi var i går) og måtte vende om og køre tilbage.

Var inde i Celje og spise svampesuppe, før vi kørte med sneglefart gennem byen, der er Sloveniens tredje største by.

Så kørte vi sydpå, men da vejen var smal med stor trafik, især mange tunge lastbiler, gik det langsomt.

Da vi kom et godt stykke derudaf, blev vi enige om at vende om og droppe turen til Kocevski Rog og "Baza 20" - base for Titos patisanhær under 2. verdenskrig, som vi havde planlagt at se. Ærgeligt, men det gik alt for langsomt.

Kørte en anden vej hjem og bl.a. gennem byen Hrastnik, der er lige så grim som sit navn. Derfra med en lille smal vej til Trbovlje og nordpå over et pas, 724 meter over havet med 125 vejstigning og uendelig mange hårnålesving tilbage mod Prebolt. Turen kunne sikkert have været meget smuk, men der var regn og skyer der hang lavt, så vi kunne ikke se så meget.

Hjemme slappede vi af indtil vi gik op på den lokale restaurant og spiste lokal mad, som Gerda havde bestilt dagen før - og det fik vi:

Struklji (strykli), en art roulade lavet af tynd dej med en slags syrnet ost rullet ind i og kogt. Kan bruges til forret, dessert, natmad og med sukker drysset på, alt efter indholdet. Hertil fik vi svinesteg, brød og en fantastisk rødkål (opskrift arvet efter hjemmets bedstemor). Ejeren/tjeneren ville meget gerne snakke og fortælle om deres levevis og levevilkår. Det var rigtig spændende. Efter maden gik vi en dejlig tur og da Gerda havde slået Sven Erik i Rommykub 3 gange, gik hun op og tog sig en svømmetur.

Camp Dolina er nærmest en stor have mellem et par pæne villaer, hvor der bor 4 generationer. Bedstemor i den ene villa, børnebørn og oldebørn i den anden.

Biler, campingvogne og autocampere må sno sig ud og ind mellem en masse frugttræer på pladsen, men her er bare så hyggeligt.

Onsdag d. 13. juli

Stod op kl. 8, efter en rolig nat med en enkelt byge. Nu er det dejligt solskinsvejr.

Kørte kl. 9.30 efter at Gerda havde fået sig en dejlig svømmetur. Kørte mod Velenje ad "Humlevejen". God vej der nok bliver befærdet af mange turister, da der er mange små "Gostice" (spisesteder) langs vejen.

Kørte langs en mindre flod med meget vand i, som alle andre vandløb hernede nu, da det har regnet i lang tid, og mange marker står under vand.

Her er meget smukt, ikke mindst fordi solen skinner så dejligt, men også alle de frodige humlemarker.

Passerede grænsen til Østrig præcis kl. 11. Kunne køre lige igennem. Tog motorvejen ved Giffen, øst for Klagenfurt. Gode østriske veje, men nu er det ofte slut med at se skøn natur, da østrigerne enten har høje autoværn (støjmure) eller masser af beplantninger der tager udsigten. Vi er kørt gennem 1 tunnel i Slovenien og 15 i Østrig.

Var i Dellach Im Drautal ca. kl. 14.30, hvor vi nådigst fik en plads, selv om vi ikke havde forudbestilt. Fik stillet op, slappet af og gik derefter en dejlig lang tur med en cykelvej der går lige forbi campingpladsen (camping Waldbad).

Torsdag d. 14. juli

Vågnede op til sommervejr - herligt! 39 grader i skyggen kl. 16.30.

Fik vores Eurokard tilsendt i dag og gik straks op i byen for at se om vi kunne hæve på det, men her blev vi henvist til Linz eller Spittal, så vi købte bare en Pelagoni og gik hjem igen. Spiste salat og tomatsuppe til en forandring og kørte derefter til Lienz. Her åbnede bankerne først en time senere (middagslukning), så vi gik rundt og så på byen.

Da bankerne åbnede, prævede vi at høve i et par forskellige uden held, men i en Sparekasse var de velvilligt indstillet, - og efter at den flinke sparekassemand havde snakket i tlf. en halv time, fik han endelig lov at give os max 450 euro. Han undskyldte meget, at det havde været så mange problemer, men vi var bare glade, for nu kunne vi klare os igen.

Gik igen rundt og så på byen og kørte så hjemad til campingpladsen. Undervejs besøgte vi 3 forskellige planteskoler og kiggede på blomster i massevis.

Kørte op til Leppner alm sidst på eftermiddagen der ligger ca. 1700 m. over havet.

Turen op ad den smalle vej er ret smuk, men man skal helst ikke møde for mange modkørende, da det kan være vanskelig at komme forbi hinanden.

Efter denne dejlige oplevelse, kørte vi ned og spiste på en hyggelig lille restaurant i Irchen. Et meget hyggeligt sted, hvor man spiser rigtig godt.

Aftenen gik med gåtur op i byen. Var bl.a. inde på kirkegården, hvor man har tændt "levende" lys på mange grave. Ellers stod den på aftenhygge under solsejlet.

Fredag d. 15. juli

Igen sommer og sol. Gerda fik skrevet postkort, mens vi studerede vores genboere, to hollandske familier, 1 med 3 drenge der ikke kunne enes om noget som helst og en familie med 6 børn fra nogle måneder til ca. 9-10 år, - hvor der var fred, idyl og lutter orden - tja!

Pladsen er næsten fyldt med hollænder.

Ved 10.30 tiden kørte vi til Millstätter Sø med en velkomstpakke til fam. fra Bedsted, der ville ankomme der i løbet af dagen.

Kørte videre med en mindre vej over Arriach, hvor vi var inde og spise en udmærket oksegullash med knødel. Servitricen hældte en del af Sven Eriks ud over bord, stol og gulv, så han fik ikke så meget.

Videre til St. Veit an der Glan, hvor vi var oppe på den fantastiske borg Hochoserwitz. Den var prægtig. Inde i en af salene stod en figur af en kæmpe soldat, - han skulle have været 238 cm. høj.

Fra St. Veit kørte vi videre til Frisach. En utrolig smuk by med en meget gammel bykerne. Over den knejsede resterne af en stor borg og allerøverst en flot kirke. Vi gik en tur rundt i byen i det dejlige vejr, men orkede ikke at gå helt op til borgen og kirken.

Vi skulle derefter sydpå igen med samme vej som vi kom, men kunne ikke komme på den. Vi havnede så på noget vi troede var en cykelsti og kørte et langt stykke på den og kunne ikke komme afd den igen. Fik dog vendt til sidst og kørte hele vejen tilbage, for at opdage at det faktisk var den eneste mulighed., - så på "cykelstien" igen og sydpå med små smalle veje, gennem små landsbyer til vi endelig kom på den store vej igen. Vi havde det sjovt!

Kørte til Gurk, hvor vi var inde og se en prægtig kirke (Dom Zu Gurk). Fra Gurk kørte vi igen vestpå til Dellach, hvor Gerda lige nåede en svømmetur, inden bassinet lukkede den dag.

Det har været en meget smuk dag, i et smukt, varmt sommervejr. Vi gik en tur rundt på pladsen og nød den lune aften, - lige ind til det sluttede i et gevaldigt uvejr med regn, torden og hagl.

Lørdag d. 16. juli.

Vågnede op til overskyet vejr, men opklaring i løbet af eftermiddagen. Her har været megen larm i nat, både af nabokonens forfædelige grin og af en del byger i nattens løb.

Var et smut oppe i et supermarked før middag og kl. 13.30 kørte vi en dejlig tur. Kørte til Oberdrauburg og op over passet til Kötschach-Manheim, hvor vi drejede mod vest ad Dolomitter Strasse. Meget, meget smuk tur, hvor vi rigtig fik set Østrig når det er allermest "postkortagtig".

I Panzendorf kørte vi igen nordøst på gennem Lienz og tilbage til Dellach, Hvor vi tog en eftermiddagslur i et nyt uvejr, der varede 1½ time. Bagefter kørte vi til Irchen og fik aftensmad. Gik en meget lang tur.

Søndag d. 17. juli.

Stod op til overskyet vejr. Ærgeligt, da vi i dag skulle til Triglav Nationalpark, der ligger i Slovenien. Gerda tog en svømmetur inden vi kørte mod øst for at møde familien fra Bedsted, som vi telefonisk havde aftalt at mødes med, på en rasteplads ved Paternion.

Da vi kørte over Würzenpas, kørte vi igennem en ret tyk sky, men da vi kom op på toppen, skiltes skyerne og det klarede op til strålende solskinsvejr. Vi stod på "pastoppen" og fik en gang formiddagskaffe, da solen rigtig brød frem. Turen i Triglav Nationalpark blev absolut feriens smukkeste oplevelse.

Gjorde holdt ved et lille russisk kapel, selv om vi alle havde set det før (for os var det tredje gang). Stoppede også langt oppe i bjergene, ved en restaurant, hvor vi havde spist før. De fleste fik spaghetti med kødsovs som smagte udmærket, men Gerda skulle selvfølgelig prøve noget andet, så hun fik "klistrede melklumper" med ostesovs.

Naturen i nationalparken blev en helt unik oplevelse for os den dag. Vejen vi kørte var fra Kranjska Gora mod Bovec. Da først vejret var klaret op, forblev det smukt hele dagen så vi kunne se langt omkring.

Var bl.a. inde og se en lille lokal kirke og der fik Gerda også lokket Mette med ud på en hængebro, som man absolut ikke kan løbe på, da plankerne slår tilbage i benene. Turen fortsatte til den italienske grænse ved Tervisio, hvorfra vi kørte hjem først på aftenen. Hjemme tog Gerda sig en svømmetur og vi gik en lang tur i aftenmørket.

Mandag d. 18. juli.

Dejlig vejr fra morgenstunden. Gerda gik op i byen for at handle lidt ind til hjemturen og til børnebørnene. Sven Erik havde det dårligt med ondt i hals, hoved, ører og mave, men insisterede på, at vi skulle på tur med Lisbeth og Hans Henning som aftalt dagen før. Kl. 12 kørte vi til Malta, hvor vi skulle møde dem. Herfra kørte vi til Maltatal for at se den enorme dæmning.

Undervejs stoppede vi ved et par flotte vandfald. Den ene gik vi op langs med, hvor der var mange flotte udsigtspunkter undervejs.

Det var et betagende syn og en stor oplevelse at se Maltatal dæmningen og opleve turen derop.

Vi kørte med mindre og meget smukke veje tilbage til campingpladsen, hvor Lisbeth og Hans H. havde slået sig ned og så inviterede de os ud at spise om aftenen, et rigtigt lækkert sted, de havde hørt om.

Vi kunne ikke sidde ude, da det begyndte at regne, så vi blev vist ind i et lille træhus (Kärsten), som vi fik for os selv, - og sikke et måltid vi fik.

Vi var tilbage i Dellach ved 23 tiden i regnvejr. Det har været en rigtig dejlig og smuk dag.

Tirsdag d. 19. juli.

Stod op til gråvejr efter noget af en nat. Det lynede en del, da vi kørte hjem i gåt aftes og efter midnat tog det rigtig fat med regn og torden og det blæste voldsomt op. Lidt i 2 tudede sirenen i Dellach højt 3 gange og ca. 20 minutter senere igen 3 gange. Kl. 2.30 stod vi op og satte ekstra barduner i soæsejlet og bar alt det løse ind i campingvognen, så det gav ikke meget søvn den nat.

Kl. godt 10 var vi klar til afgang hjemad. Det gik fint over Spittal og nordpå forbi Salzburg, men der var tæt trafik. Holdt i kø et sted på grund af to lastbiler der var tørnet sammen. Det blev hurtigt ryddet op.

Var i (Beilingries) Altmühltal kl. 18, hvor vi havde havde udset os en hyggelig campingplads. den var ikke særlig dyr, men her er rigtig smukt og man kunne sagtens få nogle dage til at gå i dette område.

Onsdag d. 20. juli.

Overskyet, men vi har sovet godt i nat. Klar til afgang kl. 8.30.

Det er gået strygende i dag, har holdt mange små pauser. Der har været en del trafik, men den er gledet fint og vejret har været ideelt at køre i, bortset fta at det har blæst en del med grimme kastevinde. Ved Kassel og Hannover blev det bygevejr og vejret blev dårligere med voldsomme vindstød. Kl. 17.30 ankom vi til Celle. der holdt ikke mange på den store Schützenplatz.

Ved 18 tiden gik vi op i byen, hvor det lykkedes at finde det sted, vor vi spiste sidst vi var her. Her kunne vi få 3 retter god mad for 11 euro.

Gik en dejlig tur rundt i Slotsparken, men da det efterhånden også var koldt, gik vi tilbage til Campingvognen.

Torsdag d. 21. juli.

Forholdsvis stille nat. Kørte kl. 8.30. Der er kun 13 grader i dag og regn i stride strømme. Passerede Elbtunnel kl.10.30 uden problemer.

Ville have været af motorvejen inden grænsen for at handle, men der var lange køer alle steder, så vi besluttede at køre hjem.

Hjemme godt middag, - med tak i sindet for endnu en god tur!