2004

Dagbog fra campingferien fra lørdag den 14.08. til torsdag den 2.09.2004.

Deltager: Gerda og Sven Erik Appel

Polen d. 14. - 17.08.

Lørdag d. 14. august.

Så var vi klar til endnu en ferie. Denne gang skulle vi afsted alene.

Vi tog formiddagen hjemme i afslappet tempo.

Vejret var strålende og det gik fint da vi kørte sydpå, selv om der var en god trafik. I modsatte kørebane var der kø eller trafik i sneglefart 80 - 90 km. ind i Tyskland.

Ved 19.30 tiden spiste vi aftensmad 100 km nordvest for Berlin. I Berlin valgte vi at tage den noget kortere vej gennem byen, da der ikke var så megen trafik. Det havde vi ikke prøvet før, men der var ingen problemer og det tog kun knap en time.

Lige syd for byen ville vi holde ind på en rasteplads for at få lidt at drikke før det store motorvejskryds syd for Berlin. Det var en mægtig stor og meget rolig P-plads, så selv om klokken kun var 22, valgte vi at overnatte her.

Søndag d. 15. august.

Vågnede lidt i seks og havde sovet godt på en rolig plads. En time senere var vi klar til afgang i det skønne vejr, med let morgentåge og sol. Vi så et fantastisk syn af en kæmpe Vestas-vindmøllepark, der stod og blinkede i solen og den lyserøde morgendis. Møllevingerne drejede langsomt rundt i disen og fangede solen, det så fuldkommen eventyragtigt ud.

Vi så også en luftballon dale ned mellem nogle halmballer på en stubmark, få meter fra motorvejen.

Var ved den Polske grænse kl. 8.35 og kom fint over. Fik vekslet lidt. Så blev vejene ellers polske - puhha!

Handlede kantareller ved vejsiden og så en død ulv der var påkørt og lå i vejsiden.

Holdt ind på en stor P-plads ved et lille cafeteria, for at få formiddagskaffe. Her var en flok unge mennesker ved cafeteriet, der kom op at slås, - vistnok om den ene unge pige der var der. En lille, gammel, pukkelrygget kone kom ud fra cafeteriet med en affaldspose i den ene hånd og en kæp i den anden. Hun skældte dem ud og jog dem væk fra hendes "territorium". De gik over på p-pladsen og slåsede videre, - så vi fortrak og kørte.

Lige før grænsen, havde vi set en ung mand sidde i en næsten ny belgisk bil uden nummerplader og ringe til forskellige fra sin mobil kunne vi se. Jo der foregår ting og sager her ved den tysk/polske grænse.

Vi havde udset os en campingplads ved Legnica og glædet os til at slå "lejr" allerede inden middag, for at se forskellige spændende ting i området, bl.a. en stor bindingsværkskirke, men i stedet kom vi ind i et kæmpe, kæmpe stort vejarbejdsområde, hvor alle afkørsler var spærret. Det var simpelthen umuligt at komme af motorvejen. Selv efter mange, mange km. efter de normale afkørsler til Legnica blev det ved med at vise ligeud til byen. Til sidst var vi næsten i Wroclaw og valgte så at køre ned i en landsby og holde middagshvil og så tøffe videre mod Katowice og Krakow. Campingvognen så noget rodet ud efter al den bumlen på polske veje.

Gerda var inde og handle lidt drikkevarer på en tankstation.

Katowice nåede vi ved 16 tiden efter at há kørt en del på fuldkommen håbløse, elendige veje. Kun enkelte km. var vejene nogenlunde.

At komme igennem Katowice området krævede mere end et almindeligt menneskes tålmodighed! Vi kørte udelukkende efter Krakow skilte, da byen var målet. Skilte var der nok af, men alligevel var vi inde i hvert eneste bydel i hele det store område (Gliwice, Zabrze, Bytom, Sosnowice, Katowice og flere), ene store byer placeret rundt om og næsten inde i hinanden og vi var igennem dem alle.

Til sidst havnede vi i det nordlige område og kom med en mindre vej, nr. 94 over Olkusz. Det gik dog udmærket og vi fandt ret hurtig camping Clepardia, hvor der stort set var fuldt hus.

Vi fik en lille plads, klemt op af en Italiener og 1 minut efter vi var parkeret, kom en franskmand på den anden side.

I løbet af 10 min. havde vi stillet op med solsejl og det hele, for at være sikre på, at vi havde en lille plads at sidde på foran campingvognen.

Gerda lavede hurtig aftensmad: Kyllingefilet m/ spaghetti, kantareller og majskolber.

Herefter var det aftenhygge med levende lys, da vi ikke havde fået strøm.

Mandag d. 16. august.

Vågnede op til en dejlig morgen efter en noget larmende nat. Vi lå åbenbart tæt ved en politistation, hvor de ofte rykkede ud med fuld "musik". Der er fly der kommer meget lavt for at lande få km herfra, hunde der gør, tog der larmer og tuder, bilalarmer der hyler osv. osv., - men sovet havde vi da ind imellem.

Her er virkelig mange forskellige nationaliteter, men kun en enkelt eller få enheder af hver, bortset fra franskmænd, dem er der mange af.

Efter en yderst afslappende formiddag, gik vi en tur op til det ret store nye handelscentrum, hvor vi hævede penge og handlede lidt.

Efter frokosten kørte vi en dejlig tur lidt nordvest for Krakow til Ojcowski Nationalpark, hvor vi gik en skøn tur mellem smukke sandstensformationer.

Vi så her, de enorme forskelle i måden at drive landbrug på, kæmpestore nye mejetærskere og på nabomarken ældgamle der næsten ikke kunne køre, selvbinde i fuld sving og korn der står i skok, vor vi også så kornneg der var høstet med le og håndbundet.

Hestevogne og store traktorer, som kontraster der kan ses.

I nationalparken var der flere kilder, hvor man kunne hente drikkevand.

Efter en rigtig dejlig lang gåtur i nationalparken, kørte vi hjem og fik aftensmad. Hjemme på campingpladsen, fik Gerda sig en svømmetur.

Tirsdag d. 17. august.

Vi vågnede op til endnu en skøn morgen med sol og varme.

Tog morgenen i adstadig tempo, før vi kørte til Krakow, hvor vi fandt en P-plads tæt ved slottet.

Gik lidt rundt og op i byen, hvor vi var inde og se "Peter og Poul" kirken, Dominikanerkirken og Mariakirken, hvor vi så alteret blive åbnet da klokken nærmede sig 12. Det skete til smuk musik. Bagefter skyndte vi os ud af kirken, inden de andre 1000 eller hvor mange der nu var.

Vi satte os i nærheden og hørte det smukke trompetspil fra kirketårnet. Nød livet, ferien, det gode vejr og hinanden.

Da vi sad der, kom en hvidklædt dame, satte en kasse på fortovet og stillede sig op på den, lige foran os. Længe stod hun uden at fortrække en mine eller bevæge sig, men da trompetmusikken forstummede, begyndte hun at skære nogle forfærdelige grimasser. Hvis nogen lagde penge til hende, var hun helt overdreven i sin mimik, hvis andre bare gik forbi eller måske så lidt sure ud, var hun ganske forfærdelig. Hun vrængede og gjorde nar af folk, - hun var grov og virkelig sjov. Sikke en mimik!

Da vi var færdige med at se på hende, gik vi hen til en virkelig hyggelig arabisk restaurant og fik os en falafel - god og stærk - for 20 zl. inkl. cola.

Gik til markedshallerne og kiggede på varer og mennesker, dryssede rundt og så på smukke bygninger, bl.a. det gamle rådhustårn.

Var inde og købe et stativ til vores fotoapparat til 15 zl.

Gik igennem porten til Wawelslottet og gennem slotsgården, men vi havde ikke lyst til at komme ind og se selve slottet.

Efter en dejlig eftermiddag i Krakow, kørte vi til Nova Huta og så noget af den mistrøstige by. Kirken, som vi så gerne ville há set, fandt vi dog ikke, Men det var ikke noget rart syn at se byen, der var beskidt, forfalden og forsumpet at se på.

Vel hjemme igen fik Sven Erik sig en Iriscoffe og Gerda en svømmetur inden aftensmaden.

Om aftenen blev vi "invaderet" af et stort rullende hotel, samt masser af flyvemyrer.

Vi gloede vist noget, da den store bus med sove/køkkenanhængerkom rullende ind på p-pladsen og ud myldrede det med mennesker. Lynhurtigt fik de stillet et feltkøkken op, samt borde og bænke til 40 personer.

De fik lavet noget mad, spiste og pakkede køkken og borde og bænke sammen igen med tysk effektivitet. I sovevognen kunne vi se, at de sov i 3 etager, bare med et forhæng foran køjerne.

En nogen speciel måde at holde ferie på. De havde da mulighed for at komme hinanden ved.

Det havde vi nu også på campingpladsen. Sjældent har vi ligget så tæt på andre campingenheder. Ellers en stille lun aften - så stille som den nu kan blive i en "sildedåse"

Se flere billeder fra 14. - 17.08

Slovakiet d. 18.08.-(19.08.)

Onsdag d. 18. august.

Vågnede tidligt til en smuk dag. Gerda gik op for at bade inden der kom for mange. Var klar til afgang kl. 7.30, men receptionen åbnede først kl. 8, så vi måtte vente!

Vi tankede bilen på Shell station og var enige om, at priserne var ved at komme med, men det er jo også en del af den udvikling enorme udvikling man kan se rigtig mange steder.

Kørte stik østpå ad nogenlunde veje, med kun lidt vejarbejde men kø lidt før Turnov. Efter byen drejede vi sydpå ad en mindre, men stadig rimelige veje over Jaslo til Dukla.

Et smukt område med smålandbrug, mange pæne huse med masser af blomster. Her var meget få gamle kirker, men mange spændende nye. Et sted nord for Dukla var en mand ved at vende hø og marken var fuld af storke - virkelig mange!

Grønt og frodigt område med lave bjerge forude og mange smukke udsigter.

Var ved grænsen til Slovakiet godt middag og kom fint over. Lars Erik sendte en SMS hjemmefra, netop som vi holdt ved grænsen.

Kort efter grænsen gjorde vi holdt ved en lille trækirke, hvor der havde været begravelse. Kirken er blot én af mange stavkirker i øst Slovakiet.

Mens vi gik rundt om den aflåste kirke, kom 2 mænd for at rydde op i kapellet. Den ene spurgte om vi havde lyst til at komme ind og se kirken, - det sagde vi skyndsomt ja tak til!

Kirken lå på en bakke, ret højt over den lille landsby og vi kunne stå og se ned på begravelsesgæsterne der kom gående med mad.

Kirken var meget smuk og velholdt med smukke fresker. I kirken fandt vi også et broderi og et maleri som vi havde haft magen til i vore barndomshjem (Nadveren og Den gode hyrde).

Vi kørte forbi endnu en mark med storke, denne gang talte vi over 30 stk. Kom forbi et monument med et par gamle tanks fra 2. verdenskrig.

Kørte videre østpå til vi nåede Michalovce, hvor vi efter lidt rundkøring fandt vejen nord om søen til campingpladsen "Autocamp Kaluza". Vi fandt kun 2 af de 9 beskrevne campingpladser, der havde åben. Resten var lukket eller nedlagt. Vi valgte den, vi syntes så mest rolig ud.

Om aftenen måtte vi sidde inde i campingvognen, da vi blev overfaldet af millioner af myg og andet småkravl. Fik dog en del utøj ind i vognen.

MEN hen på aftenen opdagede vi, at der var et udskænkningssted midt på pladsen, som spillede forfærdelig musik og meget højt det meste af natten.

Da "musikken" endelig slukkede, blev de unge mennesker ved med at råbe, snakke og skråle meget højt.

Bortset fra en lille gåtur på pladsen og langs med søen, har vi ikke oplevet meget positivt her på pladsen.

Torsdag d. 19. august

Vågnede tidligt til en meget smuk morgen, med døde smådyr i sengen og alle andre steder.

Allerede kl. 7.30 begyndte de igen at spille deres forfærdelige musik oppe på Tavernaen - så det satte prikken over i-et.

Vi besluttede at køre med det samme og kl. 8.15 var vi klar til afgang.

Vi ville ellers ha blevet her til lørdag og havde virkelig glædet os til at se området helt herude østpå i Slovakiet. Vi ville bl.a. have været til den Ukrainske grænse og kigge, samt besøgt en gejser og en lavasø og hvad der ellers var i området.

ØV, ØV, ØV.

Se flere billeder fra d. 18. - 19.08.

Tokaj, Ungarn fra d. 18.08. til d. 20.08.

Torsdag d. 19. august.

Vi kørte forbi kæmpe solsikkemarker, nogle i blomst, andre afblomstret.

Vi målte den ene mark til at være ca. 11 meter lang og lige så bred og så var det ikke engang den største mark vi så.

Vi har nu i flere dage kørt forbi masser af træer der var fyldt med mistelten i store klaser.

Var ved grænsen Slovakiet/Ungarn ved kl. 9.30 og kom hurtig igennem.

Kom ind i de store vinområder og kørte forbi en frugtplantage, hvor der hang mange ferskner. Var i Tokaj før kl. 11 og fandt et sted at parkere ved broen over Tisza, hvor der lå 4 campingpladser i nærheden.

Campingpladsen vi havde udset os hjemmefra, valgte vi fra, da vi blev overfaldet af myg medes vi gik lidt rundt på den. Den næste vi så på, lå klemt inde mellem to trafikerede veje og lige under en bro. Den tredje virkede rimelig, så den valgte vi - Spori Sport. Her kunne man leje kano eller kajak og pladsen var der mange forskellige aktivitetsmuligheder: Håndboldmål, basketball, hockeymål, pindespil, tennisnet, skakspil og så var der bålplads, masser af stole, borde og bænke.

Vi tog en bid brød og en middagslur. Om eftermiddagen kørte vi til Tokay, for at gå lidt rundt og finde et sted, hvor vi kunne spise aftensmad, samt handle lidt.

Hjemme igen på pladsen slappede vi af resten af eftermiddagen, før vi gik op og spise.

Campingpladsen var udmærket, toiletforholdene rimelige. Alle bygninger var bygget på søjler, sandsynligvis for at undgå vandskader ved oversvømmelser fra Tiszafloden.

Temperaturen har været oppe over 35 grader i skyggen, - her er en del myg.

Fredag d. 20. august.

Endnu en smuk morgen, - vi fik dog lige 5 dråber regn. Snakkede lidt med naboen, hollænder, der fortalte os, at det var national helligdag i Ungarn (Sankt Stefansdag), så alle butikker var lukkede.

Vi kørte ind til centrum for at se om der var optog eller andet spændende at se på. Ved kirken var der messe/gudstjeneste, hvor præsten stod i kirkedøren og så foregik det ellers ude foran kirken på gaden og p-pladsen.

Her fik alle et glas hvidvin, om det var en form for altergang, det ved vi ikke rigtig, da vi ikke forstod ret meget af det der foregik.

Bagefter kørte vi til Debrechen, for at se om der var nogle festligheder der.

Undervejs var vi inde på en pæn landevejscsarda for at få noget gullashsuppe - troede vi! Det viste sig, at det var en slags frugtsuppe med flødeskum vi havde bestilt. Blev lidt skuffet men grinede en del af det.

I Debrechen gik vi rundt og så lidt på byen. Der var nogen der spillede musik, som vi ikke nød, taler som vi ikke forstod, fyrværkeri som skulle fyres af om aftenen, men ellers så vi ikke så meget til festlighederne. Vi var nok kommet for tidligt, men vi fik da set et smukt springvand og nogle smukke bygninger, samt en hyggelig park.

Vi var også inde på et cafeteria, sammen med en forfærdelig masse andre mennesker og få lidt at spise. Gerda stod i en meget lang kø, mens Sven Erik fik fundet et lille bitte bord, som vi delte med et par andre!

Da vi hen på eftermiddagen besluttede at vende næsen hjemad, begyndte folk rigtig at strømme ind mod centrum. Alle i rigtig pænt tøj, is spisende og forventningsfulde kunne vi se, så det var nok først nu festlighederne skulle til at begynde. Men vi var trætte og ville hjem.

Vel ude af Debrechen fandt vi et sted i vejsiden, hvor vi kunne sætte os og nyde en melon - uhm!

Hjemme tog vi en lille lur, da vi var lidt "opkogte" af varmen, der var nemlig 38 grader i skyggen, så hurra for aircondition i bilen.

Om aftenen gik vi op på "bjerget" ved Tokaj, for at se det store kors deroppe. Bagefter gik vi ned i byen og fandt en restaurant, hvor vi fik en slags gullashsuppe med bønner og hvidvin til for 700 Ft. pr. person. Det smagte godt og det syntes de millioner af myg i byen også at vi gjorde!

Se flere billeder fra d. 18. - 20.08.

Eger, Ungarn fra d. 21.08.til d. 26.08.

Lørdag d. 21. august.

Let overskyet morgen. Efter morgenmad pakkede vi sammen og kørte op i byen for at handle Tokajvin m.m.

Tilbage til campingpladsen for at hente campingvognen og var klar til afgang kl. 10.45, efter nogle rigtig dejlige dage i Tokaj.

Vi havde absolut nydt den smukke by, dejlige gåture, god mad, smuk natur, men ikke alle myggene.

Kørte mod sydvest og kom gennem en mindre by, Szerencs. Aldrig har vi set en lille by med så mange blomster, vi tabte næsten vejret. Det var blomster på hver eneste af de rustne gadelygter der stod tæt, i kasser, i opsatser, i kryds og rundkørsler og foran den nye kirke, hvor vi holdt og spiste frokost. Vi gik en lille tur gennem noget af byen, før vi kørte videre.

Kom til Eger ved 14 tiden og fandt et sted i skyggen under de høje træer på campingpladsen (campingpladsen findes ikke mere).

Gik en tur hen i Tesco og handle lidt (Tesco har døgnåbent).

Lidt før kl. 19. kørte op på Gerdas høj (en lille bakketop vi har besøgt tidligere) for at se solnedgangen.

Bagefter kørte vi ind og parkerede ved Minareten, gik en tur rundt i byen og fandt et udmærket sted at spise. Kørte hjem til aftenhygge i en gang tordenvejr.

Søndag d. 22. august.

Det har regnet og tordnet næsten hele natten. Store dråber regn er faldet fra træerne og ned på campingvognens tag, så nattesøvn har været begrænset.

Efter frokosttid klarede det nogenlunde op og vi gik en tur ind til byen. Her så vi Cistercianerkirken, var oppe i tårnet ved Lyceum (9 etager) og sikke en udsigt over byen.

Gik i Basilikaen og sad list der. Videre til Minoritkirken, hvor vi også sad lidt og nød skønheden og stilheden (se webcam).

Det er ikke første gang vi besøger Eger, men hvor vi dog nyder at komme tilbage til den by.

Gik op på torvet og fik en gang gullashsuppe, der ikke smagte ar ret meget, så vi puttede lidt af rødt i, der stod på bordet, - så kom det i hvert fald til at smage af noget. Det blev så stærkt, at vi næsten ikke kunne spise det!

Gik hjem forbi Brandværnsmuseet og slappede ellers af med kortspil og læsestof resten af dagen.

Mandag d. 23. august.

Vågnede op til en dejlig morgen efter en god nattesøvn. Hen på formiddagen gik vi ind til Eger.

Vi startede på turistinfo. Sad lidt på en fortovscafe, hvor Sven Erik fik en is og Gerda et glas friskpresset appelsinsaft, - det var bare godt!

Gik lidt rundt i byen og havnede på det store marked, hvor vi købte 6 store champignons, 2 tomater, et brød og et stykke melon som vi tog med hjem til frokost.

På markedet spiste vi en af deres lækre flade friturekogte "brødboller" m/ost på. Det smagte rigtig godt.

Efter frokost slappede vi af og tog vores efterhånden daglige middagslur.

Gik igen ind til byen. Prøvede at besøge den græskortodokse kirke undervejs, men det kostede 400 Ft. pr. person, så det ville vi ikke.

Gik nu ind til centrum, hvor der skulle være internationalt folkedansertræf. Vi satte os med to kolde friskpressede appelsinsaft og ventede på at showet skulle begynde, - og det gjorde det!

Gennem gaderne dansede, sang og spillede den ene gruppe efter den anden.

Der var grupper fra mange forskellige lande og de optrådte utrolig flot og professionelt.

Grupperne sluttede på Dobo ter kl. 18, hvor vi så noget af deres optræden.

Den ene gruppe optrådte med bannere, som de svang rundt i flotte mønstre og kunne kaste dem meget højt op i luften og gribe dem igen.

Om aftenen kørte vi ud til Felsötarkany og fik aftensmad. Ellers stod resten af aftenen på hygge og læsning.

Tirsdag. d. 24. august

Sov længe og vågnede op til dejlig solskin. Besluttede os for en udflugt i dag.

Kørte med vej nr. 24 til Sirok og gik op på Siroki borgruin, der hæver sig højt over byen. Sikke en udsigt! Selv om der er tirsdag og ret tidligt på dagen, er der mange mennesker her. Så et firben, så stor som en lille øgle.

Kørte videre gennem det smukke landskab. Det var meget, meget grønt (træer og buske) i området, men ind imellem kunne vi se fantastiske udsigter over dale og mindre bjerge.

Var i Parüd og videre til Kekestetö, hvor vi var oppe i det 178 meter høje fjernsynstårn, der ligger på Ungarns højeste punkt. Udsigten var noget diset og der var hundekoldt, så vi blev der ikke så længe.

Ved middagstid fandt vi et dejligt spisested på et hotel, hvor de lavede rigtig mad, ikke friture, som vi ellers får næsten alle steder hernede.

Derfra gik turen videre til Hollökö, hvor vi gik en dejlig tur rundt i den gamle bykerne, hvor der ligger 54 særprægede, smukke restaurerede, fredede gamle huse, der siden 1988 har været med på Unescos liste over bevaringsværdig kulturarv.

Husene stammer oprindelig fra middelalderen, kirken fra 1400 tallet.

Fra Hollökö gik turen hjem over Peterväsära, hvor vi stoppede og så den store kirke fra 1812. Den var dog lukket for den dag.

Onsdag d. 25. august.

Afslappet morgen.

Kørte til byens udkant, hvor der skulle være et kæmpe stort loppemarked, som vi ikke fandt. Kørte i stedet ind til byens marked, hvor vi bl.a. handlede peber og hvidløgsranker til at tage med hjem, samt en trompetblomst plus lidt til frokosten.

Efter frokosten tog vi vores middagslur inden vi kørte over på Tesco og pennymarkt for at handle ind til hjemturen.

Gik ind til Eger centrum, hvor vi igen så folkedansere. Var inde på en hyggelig restaurant, der lå undervejs ud mod campingpladsen.

Hjemme på pladsen igen, hyggede vi os udendørs med levende lys og hinanden.

Torsdag d. 26. august.

Sov længe efter en meget våd nat. Det har stort set regnet og tordnet hele natten og det lyder højt, når man bor i et "blikskur".

Gik ind på markedet i Eger og handlede frugt, brød og rigtige spise majs.

Hjem og slappe af, læse, tog en lur, - gamle folk!

Hen på eftermiddagen kørte vi en lille dejlig tur østover til Noszvaj, Bogacs og Bükkzcerz. Vi kørte af små snoede veje, med de skønneste udsigter over vinmarker, frodige grønne bakker og skove, gennem hyggelige gamle landsbyer, der ser ud som de nok altid har gjort, - med farmand på hestevogn og morlille i sorte skørter og hovedtørklæde.

Vi gik nogle få meter ind i en vinmark for at se nærmere på druerne. Aldrig har vi gået i noget mærkeligere jord. Vore sandaler var fuldkommen ind klistret i en tyk, klæbrig lerjord, der næsten ikke kunne vaskes af igen.

Midt inde i det område vi var havnet i, mødte vi en dansk bus, den første danske bil vi har set på denne side af Krakow.

Selv om vi kørte med lerklumper på fødderne, efter vores vinmarksbesøg, havde vi en ganske vidunderlig tur. Vi har ikke været på denne side af Eger før og her er virkelig smukt. Så en kæmpe tudse sidde i vejsiden, den måtte vi lige stoppe og tage et billede af.

Hjemme igen sad vi i campingvognen og læste, da det igen var begyndt at regne lidt. Ved 20 tiden, gik vi op i byen for at spise.

Gik hjem i mørket og læste før vi kravlede til køjs.

Se flere billeder fra d. 21. - 26.08.

Varin, Slovakiet fra d. 27.08.til d. 29.08.

Fredag d. 27. august.

Endnu en nat med regn. Regnen kan man sagtens sove fra, men lyden af store dråber, der falder uregelmæssigt fra de høje trætoppe og ned på bliktaget, sammen med småkviste og blade er ikke til at sove fra. Så det er lige før vi ligger og får stress.

Pakkede sammen i regnvejr og var køreklar kl. 8.30. Det gik fint nordpå indtil vi ville holde pause kort før grænsen til Slovakiet, for at hente pas og slovakiske penge. Da Gerda åbnede døren til campingvognen, løb vandet næsten ud af den. Vognen sejlede mildest talt.

Sven Erik havde fyldt vand på tanken inden vi kørte fra Eger og på en eller anden måde, havde vandhanen i vognen åbnet sig og næsten 40 liter vand var løbet på gulvet.

Vandet var sprøjtet på skabe og døre, løbet ind under sengen, gjort næsten al vort tøj vådt og stort set alt andet der var pakket i skabe og magasiner i gulvhøjde. Sikke et svineri.

Gerda fik tørret det værste af og vi håbede på godt vejr i Varin.

Kom fint over grænsen. Der var ikke megen trafik. Vejene i Slovakiet over, Lucenic, Zvolen, Branska-Bystrica, Ruzomberok og Dolny Kubin var rigtig gode og flere steder lagt uden om de store byer, så det gik fint vestpå.

Var i Varin kl. 15.15 (Autocamping Varin) og fik slået det regnvåde solsejl op, samt hængt tøj og alt andet til tørre på alt hvad vi kunne finde at hænge op på. Heldigvis skinnede solen en god times tid, så noget fik vi da tørt.

Spiste aftensmad på pladsens restaurant - ikke noget at skrive hjem om. Gik en lille tur efter maden. Spillede forskellige spil om aftenen.

Lørdag d. 28. august.

Vågnede brat op til en bilalarm lidt i 7, efter en dejlig rolig nat. En del af formiddagen fik vi til at gå med at tørre tøj i lange baner. Gik et smut ned til floden, der løber lige bag pladsen.

Ved 11 tiden kørte vi til Zilina og slentrede lidt rundt i den smukke by et par timer. Var inde på et lille cafeteria og fik noget "hundeæde". Da det var lørdag var der selvfølgelig også brudepar i byen.

Kørte videre sydpå til Rejecka Lesna, hvor vi var inde og se "Betlehems" træskærearbejde. Det var virkelig imponerende flot lavet.

Oppe på loftet var der indrettet et lille museum med ting fra gamle dage.

Igen videre sydpå. Sven Erik fandt et dejligt rent og klart vandløb, hvor vi kunne få dyppet fødder, samt spise osteboller og vandmelon fra Tesco.

Turen gik nu til Cicmany, en lille landsby inde mellem bjergene, hvor de fleste træhuse var dekoreret med hvidmalede mønstre. Husene var beboede og ikke helt som landsbyen Höllokö vi så i Ungarn, der mest virkede som en turistattraktion.

Her var bare så hyggeligt, levende og ikke fuldt af turister som os!!

Var inde i byens kirke. Den var meget mere enkel end de fleste kirker hernede og hovedsagelig holdt i hvidt, lyseblåt og gult,- virkelig smukt!

Der skulle til at være eftermiddagsmesse, så vi gik igen uden at fotografere.

Gik til den øverste by ende, hvor vi kunne se nogle drageflyvere oven over en lang grøn bakke. Her fik Gerda købt nogle smukke hvide hånddekorerede æg i en bod.

Kørte nu videre ind ad en lille vej, der gik over bjerget Strazov og ned gennem en lang ret smal slugt for at støde til vej E75. En meget, meget smuk tur.

I byen Sverepec så vi en fantastisk smuk kirke, ret ny. Desværre kunne vi ikke komme ind da den var lukket, så vi måtte nøjes med at gå rundt og kigge og fotografere ind ad vinduerne.

Over alteret hang en stor dråbe med en mindre blodrød dråbe ovenover, - med lys i, og et meget smukt Krucifiks øverst.

En gammel mand kom hen og prøvede at forklare os noget, men vi kunne jo desværre ingenting forstå.

Vi kørte nordpå til Pov. Bystica, hvor vi igen kørte ind af mindre veje tilbage til Rajce, hvor vi spiste aftensmad på et pænt hotel (Kartoffelsuppe i flotte runde, udhulede franskbrød med låg på, paneret oksefilet m/gode kogte kartofler og salat) Det smagte dejligt og kostede kun knap 60 kr. inkl. drikkevarer.

Hjemme på campingpladsen var der kommet mange nye. Vi hyggede os under solsejlet til musik og sang fra en flok unge mennesker. Der er mange bål på pladsen i aften.

Søndag d. 29. august

Vågnede op til dejligt solskin. Ved 9.30 tiden kørte vi til hotel Dieng på den anden side af Terchowa, hvor vi parkerede bilen. Her var allerede masser af biler, selv om det var så tidligt på dagen.

Fra hotellet går der en fantastisk tur op gennem en kløft med et vandløb, som vi skulle prøve at vandre op igennem. Nogle steder måtte vi nærmest kravle for at komme videre. Der var masser af vandrere i området, af og til stod vi i kø for at komme videre af forskellige passager.

Helt oppe sad vi en stund på en lille ø midt i vandløbet, inden vi begav os nedad igen.

Kørte videre til Velicna, hvor vi var inde og spise en slags "kinesermad" på et hotel. Kørte videre ad den smukke vej E77 nordpå til Hladovka, tæt ved den polske grænse.

Helt heroppe ved grænsen var der mange store kollektiver og mange der var igang med at høste, ellers var der søndag i allerhøjeste grad. Folk promenerede i deres pæneste tøj. Ældre damer enten i sort eller sort nederdel og hvid bluse. Et sted sad en flok dejlige store koner med blomstrede, vide nederdele, hvide bluser og flotte hvide tørklæder. De så dejlige ud. Her var også mange mennesker på vej til eller fra kirke.

Dette i kontrast til i går, hvor folk virkelig arbejdede, da vi oplevede den tilsyneladende helt store kartoffelopsamlingsdag alle steder hvor vi kørte.

Hjemad kørte vi ad en mindre vej langs Oravicafloden. Et sted var floden opdæmmet til et badebassin midt ude i skoven. I det stod flere hundrede mennesker så tæt at de knap kunne røre sig og lige så tæt pakket bassinet rundt. Det lignede en pingvinkoloni!

Videre gik det hjemad over Habovka til Podbriel, hvor der var mange af egnens særprægede smalle langhuse, næsten uden vinduer og bygget i træ som er så karakteristiske for dette område.

Husene ligger meget tæt op ad hinanden med en lang smal gårdsplads imellem, hvor der fyldt med brændestabler, mælkespande, pumper og gamle redskaber, - og en bænk til at sidde og lave håndarbejde og snakke på.

Flere steder så vi store fåreflokke med deres hyrder.

Vel hjemme spiste vi lidt aftensmad og dejlig frugt fra markedet. Der var lys på borgruinen der kunne ses fra campingpladsen, så den så helt selvlysende ud. Spillede lidt 10.000 og gik tidligt i seng.

Hjemad via Tjekkiet fra d. 30.08.til d. 02.09.

Mandag d. 30. august.

Stille nat, men vågnede til en bilalarm allerede kl. 5.30.

Fik morgenmad i det dejligste solskin. Klar til afgang mod Tjekkiet kl. 8.30.

Vejen mellem Varin og Zelina var en lang kø af lastbiler, da de er ved at rømme jord af et kæmpe område til bilindustri. De har tilsyneladende fået fat i alt hvad der kunne bruges til at flytte jord med.

Kl. lidt i 9 begyndte det at regne. Hvor har vi været heldige, at vi har haft sådan et par vidunderlige solskinsdage og fik pakket sammen i tørvejr.

Kørte forbi en sø med 30 svaner.

Meget langsom trafik gennem Pov. Bystrica. Motorvejen rundt om byen skulle være færdig i 2003, men mangler stadig ret meget. Vejret klarede op til sol.

Kom let over grænsen, ikke megen trafik og lækre veje her i Tjekkiet, men vejen mellem Brno og Prag er stadig en lap i lap vej, men det er gået fint, trods stor trafik på den strækning.

I naturen kan man begynde at se det er ved at være efterår. Tomme høstmarker, sorte hyldebær, høj blå himmel, - lidt vemodigt!

Var gennem Prag ved 17 tiden og snart begyndte det at stor regne. Vandet fossede ned til vi nåede Doksany (camp Brozany).

Mens vi stillede op, klarede det op og vi kunne gå op i byen og spise.

Hjemme hyggede vi med et spil 10.000 og ostestrimler (købt ved Varin) og en god flaske rødvin.

Tirsdag d. 31. august.

Vågnede igen op til en solskinsmorgen, efter en stille nat.

Da vi havde set vejrudsigten på restauranten i går, at de mest lovede regn, besluttede vi at køre til Prag om formiddagen.

Parkerede ved Metrostationen i Holosovice som vi har prøvet tidliggere. Her er der P-vagt.

Hævede penge og tog Metroen til markedshallerne, hvor vi gik rundt ca. toenhalv time. Købte en dejlig baguette - uhm. Fik handlet lidt til alle børnebørnene og en lille smule til os selv.

Tilbage til Holosovice med alle varerne og så igen med Metro ind til centrum, hvor vi gik rundt. Kiggede ind i forskellige kirker bl.a. Tynkirken, som vi aldrig er kommet ind i, selv om vi har prøvet mange gange. Det lykkedes heller ikke denne gang, da den var lukket da vi kom, men vi kunne da se gennem et gitter.

Gik over Karlsbroen, sammen med alle de andre turister. Det er jo altid en oplevelse at gå der i folkemylderet og se på mennesker, på skulpturer, på skibene der glider forbi under broen og så de mange som optræder med forskelligt her.

Gik den ret lange vej op til slottet, hvor vi gik rundt og bl.a. kiggede ind i den imponerende kirke og så vagtskiftet.

Undervejs ned mod Metroen begyndte det at dryppe og rigtig regne, netop da vi købte billetter. Undervejs hjemvar vi inde på Penny-Markt i Raudnice N.L. og proviantere lidt. Var hjemme 18.30, slappede lidt af, inden vi gik op på byens restaurant for at spise.

Onsdag d. 1. september.

Stod op til en skyfri, klar blå "efterårs" himmel med sol. Klar til afgang kl. 8.35. Passerede grænsen til Tyskland præcis kl. 10. Blev vinket ind, men så ville de alligevel ikke se noget.

Langsom trafik her efter grænsen. Det tog en hel time, fra vi kørte ind i Freital ved Dresden til vi var med motorvejen rundt om Dresden. Nu med retning mod Leipzig. Her er en kolosal trafik, især lastbiler, stort hele vejen fra grænsen til vi forlod motorvejen ved Braunchweig, hvor vi tog vejen mod Celle. Bortset fra stressmomentet i den voldsomme trafik, så gik kørselen godt på de gode veje.

Var i Celle kl. 17 og kørte direkte ned på p-pladsen - Schützenplatz, hvor der var mange andre med autocamper og campingvogne. Gerda talte 35 enheder.

Gik ind til den gamle bydel, hvor vi gik rundt og en tur ind i omkring slottet i den skønne park. I parken er der rigtig mange flotte og spændende træer, mange af dem rigtig gamle.

Da det var sidste aften i vores ferie, ville vi ofre lidt godt på os selv, så vi fandt et godt sted, hvor vi kunne spise. Vi fik Kartoffelsuppe med kantareller, lækkert mørt kalkunbryst med bagte kartofler og en stor portion salat, vaniljeis med hindbær og flødeskum, - noget så lækkert!

Torsdag d. 2. september.

Sidste feriedag i denne omgang - ! Vågnede ret tidligt.

Gik en lille tur op i Celle gamle bydel, før vi kørte mod nordvest, for at finde et sted med lyng og hvor vi kunne tage vores formiddagskaffe. Vi prøvede at komme ind til "7 steinhöuser", men lige meget hvilken vej vi prøvede, så lykkedes det ikke. Der var indkørsel forbudt alle steder og militært område.

Kørte i stedet på den anden side af Bergen, forbi Hermanns Burg og fandt en plet i solen, hvor vi kunne spise frokost, men der var ingen lyng!

Kørte videre nordpå og tog motorvejen ved Soltau. Her så vi så masser af lyng, men på motorvejen kan man jo ikke stoppe.

Vi har på hele turen kun set en enkelt dansk bil med campingvogn og det var ved Dresden.

Vel hjemme trængte bil og campingvogn til en omgang rengøring og vi kan endnu en gang takke vor skaber og hinanden for en dejlig ferie.

Tilbage - klik her Se flere billeder fra d. 30.08. - 02.09.