2003

Dagbog fra d. 26.06. til d. 17.07.

Deltagere: Lars Erik, Gerda og Sven Erik Appel

Mette, Lene, Jens, Lisbeth og Hans Henning Appel

Irene og Poul Erling Appel

Turen blev planlagt til at gå gennem Tyskland, Østrig, Slovenien til Kroatien, hvor Dubrovnik var det sydligste punkt og hjem over Tjekkiet.

Torsdag d. 26.06. Vi var ved at være klar til at tage på ferie, da Bente og Kjeld kom for at hilse farvel.

Da vi havde fået kaffe og de var kørt, var klokken alligevel blevet 16.58 og vi skulle mødes med de andre på Brystrup Rasteplads kl. 17, så vi fik travlt! Vi ankom som de sidste kl. 17.06.

Vi fik hilst på, fotograferet og instruktioner om walkie-talkierne Poul Erling havde lånt ved sin kommende svigersøn Martin.

Kl. 17.50 passerede vi den dansk/tyske grænse. Var inde hos Otto Duborg og handle lidt og satte snuden sydpå, med mange yderst intelligente kommentarer i walkierne.

Det store eventyr, som vi så længe havde glædet os til var begyndt.

Vejret var ganske vidunderligt. Fik aftensmad på den store rasteplads ved Neumünster Syd. Lisbeth havde lavet lækker pastasalat med hvidløgs flütes.

Var klar til afgang 20.30, stadig med strålende solskin. Passerede Elbtunnel kl. 21.10 i god fart, men med kø på modsatte side. Fik aftenkaffe syd for Hamborg.

Overnattede på den store P-plads Schützenplatz i Celle, hvor vi ankom til kl 23. Fik en Jägermeister (sponsoreret af Poul Erling) og sad og hyggede i den skønne lune aften til kl. 24 før vi kravlede til køjs.

Fredag d. 27.06. Stod op kl. 7.30 til et dejligt vejr.

Spiste morgenmad og gik en tur op i den gamle bydel i Celle, som er utroligt velbevaret og smukt vedligeholdt.

Lars Erik, Gerda og Sven Erik ville besøge den jødiske synagoge. Gerda spurgte en jødisk udseende dame om vej, - og hun fortalte glad, at det var hendes barndomssynagoge. Vi fulgtes med hende et langt stykke. Fik set synagogen og kunne konstatere at den var i brug endnu.

Bagefter gik vi en tur rundt i byen og så efter de andre, der havde været på kirkebesøg inden de gik hjem.

Vi fik formiddagskaffe og kørte kl. 11.30 i det mest vidunderlige sommervejr.

God trafik, så det gik lidt sejt sydpå, med flere kødannelser.

Syd for Göttingen, så vi en væltet campingvogn på motorvejen. Bilen hang oppe på krogen. Menneskerne var der endnu og virkede ret chokerede.

Videre gik det sydpå i det dejlige vejr.

Holdt et par gode pauser undervejs. Kom godt forbi Fulda (uden uheld denne gang). Så en død vaskebjørn på vejen og den første høstet mark lidt nord for Würzburg.

Vi var fremme campingplads/teltplads Geiselwind kl. 19.30.

Det har været ret drøjt at køre, da der har været meget stor trafik, - men så var det des dejligere at komme frem og slappe af.

Vi fik hurtigt stillet op og laver aftensmad, der bestod af hotdogs m/salat. Bagefter ventede en KÆMPE opvask, men med mange hænder, gik det hurtigt.

Gerda og Sven Erik gik en dejlig tur til Geiselwind, mens de andre sad og hyggede med levende lys i den skønne sommeraften, før de gik tidligt i seng.

Lørdag d. 28.6. Vågnede op til en mild, letskyet morgen.

De fleste havde sovet meget, meget godt. Lars Erik havde sovet ekstremt godt på den nye luftmadrasse.

Tog morgenen i afslappet tempo og kørte først ved 10-tiden.

I dag er der også en del trafik, men den glider meget lettere end i går, så det går fint sydpå. Holdt et par gode pauser i det skønne vejr.

Lige efter motorvejsudfletningen mod Salzburg, var der en mindre kø efter et trafikuheld, hvor en bil var brændt. Der stod mennesker der, men det så ikke ud som om der var sket nogen ulykke. ADAC og brandvæsen var i fuld gang med oprydning.

Vi har set solsikkemarker og masser af humlemarker på turen i dag. Ved 15. tiden kunne vi se de første rigtige bjerge forude.

Vi kom fint over grænsen til Østrig, og kørte direkte til den campingplads i Hallein, vi havde udset hjemmefra. Var fremme ved 17. tiden.

Det viste sig at være en hyggelig, rolig lille plads, - og vi fik os placeret i en hyggelig trekant.

Fik slået op og lavet aftensmad (Irenes dejlige 1000-bøf m/ris og blomkål).

Igen en dejlig lun sommeraften, bare beregnet til hygge og ren afslapning.

Vi slappede af med forskellige former for beskæftigelse, såsom opvask, gåtur, vikingespil og hyggesnak.

Gerda fik et bistik midt under foden - av.

Søndag d. 29.6. Alle sov så længe de havde lyst, men det blev nu begrænset, da pigerne vågnede og skulle på toilet og drengene var ved at blive stegt i deres telt.

Ved 11-tiden kørte Lisbeth, Gerda og alle "ungerne" til Hallein for at bade.

Resten kørte til Golling og så et meget, meget flot vandfald. Vandfaldet lå meget højt oppe og var ubeskrivelig smukt.

Omkring 13-tiden samledes vi alle hjemme på campingpladsen til frokost.

Eftermiddagen var ren afslapning, meget af tiden i skyggen, da det var meget varmt. De yngste nød at lege i vandet (et lille vandløb), og kigge på de mange fisk i bækken.

Ved 18.30 tiden kørte vi alle til Salzburg, hvor vi gik rundt og så på byen.

Vi var både inde i en mindre meget katolsk udseende kirke og i den store domkirke.

I domkirken var der et indonesisk børnekor der sang "Oh, du salige". Selv om det var højsommer, fik vi alligevel gåsehud over at høre den smukke julesalme i en så smuk udførelse. Bagefter gik en stor del af de voksne (måske deres forældre?) op bag dem og alle sang en indonesisk sang. Det var så smuk!

Det så faktisk ud som om de bare var turister og gjorde det for sjov?

Vi gik videre rundt i den smukke by og var inde i Stadtfahr kirke, hvor der var katolsk messe med bøn, velsignelse og meget smuk sang fra kor og menighed.

Var en tur op og ned ad Mozarts gade, før vi gik op på borgen. Vi kom alle levende op, selv om det var hårdt.

Da vi var oppe kunne vi stå i den begyndende skumring og nyde den enestående smukke udsigt over byen.

Der var ikke særlig mange mennesker på borgen sådan en tidlig søndag aften, så vi havde god plads til at se ud over byen og fotografere.

Det var meget smukt, med et rosenrødt skær i solnedgangen og så var vejret bare så dejligt som det kunne være.

Vel nede igen gik vi ad Goldstrasse til det lille spisested, hvor vi fik det lækre kebab sidste år, - men det var desværre helt udsolgt bortset fra pølser, kold kartoffelsalat og simmelbrot, så det måtte vi så nøjes med, - men vi blev mætte.

Derefter gik vi en tur i Mirabelgarten. Det var til gengæld ingen skuffelse, - nøj

hvor var det flot med alle de blomster i sirlige former og alle mulige skønne farver. Sikke et syn!

Til sidst blev Gerda træt og lagde sig lidt på det varme fortov.

Ved 22-tiden begav vi os hjemad, men havde lidt problemer med at finde den rigtige vej, så det tog det meste af en time at køre de ca. 10 km.

Hjemme hyggede vi lidt med en lille "gibbernakker".

Mandag d. 30.6. Morgenmad i afslappet tempo i en skøn morgen. Brød op fra campingpladsen hen på formiddagen.

Ville handle lidt i Hallein, men det blev til bøvl. Mere bøvl - Lene fik en blyantspids i fingeren. Til sidst var alle dog på vejen igen og vi mødtes på rastepladsen ved Colling.

Her i Østrig er det bare så smukt, kilometer efter kilometer. Lidt sne på bjergtoppene, grønt og frodigt, høhøst og rødbrogede "Milka-lilla-pause-køer".

Fik frokost mellem de to store tunneller på motorvejen A10 og fortsatte sydpå mod Dellach, som vi ankom til kl. 13.40. Fik tre pladser med skygge på campingpladsen og fik hurtigt stillet op, så vi kunne få eftermiddagskaffe med 34 grader i skyggen.

"Ungerne" løb hurtigt op og bade i de støre bassiner på pladsen, - Lisbeth og Gerda fulgte snart efter. Her var vandet 24-25 grader, så der blev badet så snart der var lejlighed til det.

Gerda og Sven Erik lavede aftensmad, tomatsuppe m/østrigsk brød til).

Om aftenen kørte vi, på nær Irene og Lisbeth, en dejlig tur op på Leppner Alm.

Her er meget smukt at stå og se ned over dalen med de små byer liggende dernede.

Vel hjemme igen sad vi og hyggede lidt i den skønne aften.

Tirsdag d. 1.7. Endnu en skøn morgen. Vi hyggede længe ved morgenmaden.

Lisbeth, Hans Henning, Irene og Poul Erling kørte til Grossglochner.

Drengene og Gerda tog opvasken før "ungerne" løb op og bade.

Gerda og Sven Erik kørte mod Italien da vi havde været på Grossglochner året før. Vejret blev desværre lidt skyet, så det kneb lidt med at se det øverste af Dolomitter toppene, men solen skinner da heldigvis det meste af tiden og her er meget smukt.

Kørte ind af en lille vej for at finde et kendt udsigtspunkt, men endte ved et hotel, hvor man skulle fortsætte opad med en tovbane, - det ville vi ikke.

Fortsatte sydpå med 8 - 12% stigninger. Var inde i en mindre by og spise Spaghetti Bolognaise. Det smagte ganske udmærket.

Vi kørte gennem flere landsbyer, der nærmest var bygget fast på klippevæggen, meget stejlt.

Det blæste en del med en tør, lun vind. Var inde og se den rædselsfulde kirke i Timau.

Var hjemme ved 17-tiden efter at have handlet lidt ved Spar i Dellach.

Medens Gerda og Sven Erik havde en dejlig tur til Italien og "ungerne"

hyggede sig hjemme i swimmingpoolen, havde de 4 andre voksne en smuk tur over Heiligenblut til Grossglochner - se webcam klik her.

Lisbeth og Irene var i gang med aftensmaden da vi kom hjem. Bulgur m/løg og cocktailpølser, spaghetti, skinke og brød.

Efter aftensmaden begyndte det rigtig at blæse op.

Det blæste være og være så vi måtte kravle ind i Lisbeth og Hans Hennings campingvogn.

Irene og de 4 yngste var gået i seng og vi havde pløkket ekstra godt, - men pludselig lød et skrald og Hans Henning for ud, da alle pløkkerne var røget op og solsejlet var ved at lette.

Ved fælles hjælp fik vi de to solsejl taget ned i en fart. Poul Erling kørte sin bil hen foran og tøjrede campletten til bilen. Drengenes telt fik ekstra pløkker.

Det begyndte at regne og tordne, mens vinden stilnede af og vi kravlede til køjs.

Ondag d. 2.7.

Vi vågnede op til flot vejr igen, efter aftenens voldsomme blæsevejr. Havde en afslappet morgen.

Gerda og Sven Erik kørte op til Burg Stein.

Det var en lidt speciel tur, da der var væltede træer flere steder, afbrækkede grene overalt og blade og ting lå og flød, - men oprydningen var allered effektivt i fuld gang. Selv på græsmarkerne gik folk og samlede grene op. En gammel bedste gik med en riskost og fejede landevejen, hvor et træ allerede var skåret op, selv om det endnu var tidligt på dagen.

Der bliver godt nok ryddet op, her i Østrig!

Hjemme på campingpladsen lå der også grene overalt, men også her var oprydningen i fuld gang.

Vi var klar til at forlade Dellach kl. 10.45. Tog med motorvejen forbi Spittal, Villach og til Italien. Ved Tarvisio i Italien kørte vi videre til Slovenien, men vi huskede at tage nogle billeder i Italien, så vi kunne bevise at vi også lige havde været der.

Der var ingen problemer ved nogen af grænserne og vi fandt ret hurtigt Kamp Spik ved Gozd Martuljku i Slovenien. (Vi har d.d. erfaret at den nu er nedlagt).

Var fremme lidt før kl. 14 og fik hurtigt stillet op og lavet frokost.

Pladsen er udmærket, men priserne er også næsten danske.

Efter frokost kørte nogle af os til Kranskja Gora for at hæve penge og handle lidt nye forsyninger.

Om eftermiddagen fik Gerda skrevet en del postkort, ellers ren afslapning.

Det er blevet lidt køligt til aften.

Lidt før kl. 19 gik vi op i byen for at spise. Vi havde været inde for at se om det var OK, da vi kørte hjem fra Kranskja Gora.

Lisbeth, Hans Henning, Irene og Poul Erling fik wienersnitzel m/champignons og kroketten, Mette og Jens fik pizza, Lene tomatsuppe, Lars Erik, Gerda og Sven Erik fik Spiksnitzel m/kroketten.

Priserne er næsten danske, men det smagte godt og vi blev mætte.

Lars Erik, Lene og Jens har spillet en del badminton og frisbee i dag. Vi andre har mest slappet af.

Almindelig afmatning, så alle gik ret tidligt i seng.

Torsdag d. 3.7.

Det har regnet og tornet en del i nat. Vi vågnede op til solskin, men det varede ikke længe før det gav sig til at dryppe igen.

Der skete et trafikuheld på vejen lige bag "vores campinglejr". En bus og en personbil var kørt sammen. Det kunne få Lars Erik og Jens ud af fjerene, selv om kl. kun var 8. Politi blev tilkaldt og der var en livlig debat både oppe på vejen og nede hos os.

Vi spiste morgenmad og vaskede op i småregn. Bagefter var der almindelig udfladning overalt. Dette fænomen tog hele formiddagen.

Efter frokosten kørte vi op i Triglav Nationalpark. Vi var bl.a. ude og besøge det russiske kapel.

Vi kørte op til passet og et stykke ned på den anden side, hvor vi vendte og kørte samme vej tilbage igen.

Undevejs stoppede vi flere gange for at se på skønne udsigter, køer og for at hjælpe en BMW op, der var kørt fuldkommen fast i noget ral på en P-plads.

Det har regnet en del på turen, så det og skyerne har taget meget af den smukke udsigt.

Vi var hjemme ved kaffetid. Bagefter kørte nogle til Kranskja Gora for at handle.

Lars Erik, Gerda og Sven Erik gik en dejlig tur op til et flot vandfald som lå i flere etager.

På hjemvejen gik vi ind og fik en rigtig lækker pizza samme sted, som vi spiste i går.

Da vi lige var kommet hjem, begyndte det mildest talt at styrte ned, så vi satte os under sol/regnsejlet og spillede 31.

Det har storregnet og tordnet hele aftenen. Lisbeth og Hans Hennings solsejl som vandopsamler.

Drengene måtte forlade deres telt og sove i campingvognen. Det passede ikke Lars Erik, men der hvor vi lå var der efterhånden et mindre vandbassin.

Fredag d. 4.7. Det har regnet og tordnet en del i nat, men det var nogenlunde tørvejr, da vi stod op, - men koldt, kun 17 grader. Efter morgenmad pakkede vi og kørte lidt i 10.

Kom fint gennem/rundt om Ljubljana, og var ved Postojna hulen kl. godt 12 i 13 graders varme og silende regn med lyn og torden.

Vi fik købt biletter og slugt lidt frokost og kom med et "huletog" kl. 13, hvor vi fik 1½ times uforglemmelige oplevelser. Det var så smukt.

I en glasmontre så vi de mærkelige, blinde fisk, der kun lever i hulernes dyb. De kan blive meget gamle og kan leve flere år uden føde.

Da vi kom ud af hulerne skinnede solen og der var blevet dejligt varmt. Vi fik ryddet op efter frokosten som vi i al hast forlod, fik en kop kaffe og kørte videre mod Kroatien, hvor vi passerede grænsen uden bøvl ved 16-tiden.

Irene fik øje på de første palmer, da vi havde kørt et stykke tid.

Fik hævet penge og fandt en campingplads ved 18-tiden. Her er meget smukt. Lars Erik, Lene og Gerda var selvfølgelig ude at bade efter aftensmaden, der bestod af forloren skildpadde m/æg og noget sammenkogt.

Ellers aftenhygge med et par dejlige gåture, hvor vi bl.a. så en smuk solnedgang.

De fleste gik tidligt i seng, medens Gerda og Sven Erik sad i den lune aften og spillede 31.

Lørdag d. 5.7. Så stod vi igen op til den mest vidunderlige morgen, efter en del regn og torden i nat.

Gerda var nede og svømme og bagefter ringede hun til Brian, - og ord kan ikke rumme den glæde og lettelse vi følte, da vi fik at vide, at de havde fået en lille Maria og at alt var gået godt. Det takker vi for.

Var klar til afgang kl. 10.30, fra en ikke særlig god campingplads.

Vi har kørt og kørt ad en uendelig smuk rute langs Adriaterhavet. Det er flot på billeder, men meget, meget smukkere og uendelig mere storslået i virkeligheden. Sikke nogle farver, så blåt, så blåt!

Var inde et sted ved middagstid og få noget "pulversuppe" med godt brød til. (Her spiser man normalt ikke brød til suppe).

Fortsatte sydpå med en dårlig vej, hvor vi kun kunne køre 40 - 50 km i timen, så det gik langsomt fremad. Vejene er hullede og dårlige, og det går ud og ind hele tiden og der er tilligemed en ret god trafik, så det er ret trættende at køre.

Godt der er så meget smukt at se på mens vi kører ellers var det næsten for strengt.

Vi har stoppet en del gange i løbet af dagen for at se på naturen, især ud over vandet. Der var mange små campingpladser langs vejen, men de fleste med nogle forfærdelige nedkørsler.

Vi fandt en vi mente var brugbar, men det var med sved på panden vi fik campinggrejet ind på de små lodder, der der tillige med var meget skrå. (Var lidt spændte på, hvordan vi kunne komme derfra næste dag).

Alle fik brød til aftensmad, bortset fra Gerda der fik spaghetti med ost.

Børnene og Gerda har badet, badet, badet i de varme høje bølger.

Søndag d. 6.7. Gerda stod op næsten før solen og var et smut nede og bade. I modsætning til aftenen før, var havet blikstille og helt klart.

En lille fiskerbåd lagde til land og de lokale kom og kiggede på fisk. Gerda kravlede op og kiggede med. Derefter gik hun op i byen til et lille brødudsalg og købte frisk morgenbrød, mens Sven Erik lavede morgenmad.

Ved fælles hjælp lykkedes det at få begge campingvogne ud af de små båse og op af indkørslen. Var klar til afgang kl. 8.50, flot klaret, men vi har heller ikke haft solsejlene oppe og drengene sov i campletten hos Irene og Poul Erling.

Kørte efter Zadar og kom med en helt ny motorvej et godt stykke. Kom måske forkert af motorvejen igen, da vi efterfølgende kom med en mindre vej, der gik længere inde i landet over Berkovac.

Syd for Sibenik krydsede vi igen ind over landet via Krpolje til Trogir ad en mindre vej.

At køre med de små veje, gi´r en helt anden oplevelse som at køre langs den smukke kyst. Vi kom ind forbi en del landsbyer der var fuldkommen bombet og forladt.

Et sted stoppede vi og nogle af os gik ind ad en lille grusvej, hvor Lars Erik og Sven Erik fandt våben, samt en lille grøn emaljegryde med påmalede blomster. Gryden tog vi med som souvenir.

Vi hørte et barn græde inde i et hus, der var så ramponeret og sammensunken at det var helt uegnet til beboelse.

Vi kørte videre og var inde på en kirkegård, hvor der var en "gravhule" der stod åbent. Det var støbt temmelig langt ned i jorden, næsten som en dyb kælder, men med betonhylder til at sætte kisterne på.

Kirken der lå der, var aflåst, så den kunne vi ikke komme ind og se.

Vi ankom til Camp Dole 15.20 og fandt ved fælles hjælp en rigtig dejlig plads, hvor der var både sol og skygge, så alle kunne holde ud at være der. Temp. 31.

Børnene, Gerda og Lisbeth gik ned og bade. Senere gik Gerda og Sven Erik en dejlig tur og bagefter gik Lars Erik; Gerda og Sven Erik hen og spise på en restaurant, der lå for enden af den meget lange campingplads. Resten valgte selv at tilberede deres aftensmad.

Om aftenen viste der sig en almindelig træthed, så man slappede af og nød den lune aften.

Mandag d. 7.7. Vi vågnede til en dejlig morgen. Alle sov så længe de havde lyst, men selv Lars Erik, der havde lovet at sove til kl. 13, stod op kl. 9, da han ikke kunne holde ud at være i det varme telt længere, - han kom vadende ud med sin dyne og pude, drivende af sved.

Gerda tog en dukkert før morgenmaden og Lisbeth et senere på formiddagen, efter at hun havde vasket en ordentlig storvask.

Ungerne svømmede - eller rettere dykkede hele formiddagen og fandt tomme søpindsvineskaller.

Efter en yderst afslappende formiddag, kørte Lars Erik, Gerda og Sven Erik en tur ved kaffetid (de 2 øvrige hold køre et par mindre ture).

Vi kom på en meget, meget smuk tur med høje bjerge, små landsbyer, udsigt over Adriaterhavet, masser af stendiger, vinmarker, bitte små marker mellem stendigerne, skrænter med masser af gamle biler og alt muligt andet skrammel der bare var skubbet ud over kanten, stejle dybe slugter langs vejen - uden autoværn, vinplanter mellem store sten, men de blev passet der.

I Vergorag var vi inde på restaurant Tin og spise aftensmad. Først fik vi alle tre en stor skål dejlig hjemmelavet tomatsuppe, Gerda og Sven Erik fik så Spaghetti Boulognaise, Lars Erik fik mixed grill og alle tre salat til. Det var helt uden tvivl feriens absolut bedste måltid indtil nu (menuen, 1 øl, 2 colaer for 137 kr.).

Vi var hjemme på campingpladsen igen ved 20.20 tiden, hvor vi havde kørt et stykke ned ad en meget, meget stejl vej, tildels uden autoværn.

På pladsen var der kroatisk musik med et lokalt bands. Vi delte en dejlig melon.

Dagtemperaturen kom op på 33 grader og om natten havde det været 22 g.

Tirsdag d. 8.7. Vi stod ret tidligt op og Irene og Gerda var ned og få en morgendukkert.

Var klar til afgang uden campingvogne mod Dubrovnik (se webcam) kl. 8.45. Poul Erling og Hans Henning kørte. Det gik fint sydpå uden den store trafik og der var rimelige gode veje. Det var en smuk tur sydpå.

Fandt en p-plads i nærheden af centrum kl. 11.20. Betalte for 5 timers parkering og spiste frokost i et hjørne af p-pladsen.

Så gik vi ellers mod den gamle bydel, hvor vi skiltes i de tre familiegrupper og aftalte at mødes igen ved byporten kl. 15.

Foto på Google fra Dubrovnik viser mange af de gader vi vandrede rundt i. Vi gik på muren og hele vejen rundt om den gamle bydel 2,4 km. i den bagende sol. Heldigvis "pustede" det lidt nogle steder. Bagefter gik vi ned og satte os lidt ved brønden i byen, hvor vi mødte Irene og Poul Erling, der sad der og nød en is.

Derefter gik vi en tur op i kirken og tilbage gennem nogle af de bitte små gader. Var inde i en forhenværende kirke, hvor Lars Erik købte et billede.

Kl. 15. mødtes vi alle igen og fulgtes, lidt trætte gennem byen til bilerne. Her satte vi os midt på fortovet og spiste melon inden vi igen satte kursen nordpå.

Vi kom let ud af byen.

Efter et stykke tid blev Poul Erling stoppet og fik en mindre fartbøde. Lisbeth og Hans Henning og børn kørte hjemad, vi andre stoppede flere gange og så på mindesmærker, bombede huse og var nede i en by i en dal, hvor der blev dyrket masser af forskellige grøntsager og frugt.

Vi prøvede at finde et sted at spise og til sidst lykkedes det os at finde et sted ude ved landevejen vi kom fra.

Så gik turen ellers hjemad i den skønne aften, gennem en smuk natur. Vi kørte bl.a. gennem et meget særpræget landskab med marker på små "øer".

Hjemme nåede Gerda at få en aftendukkert. Ellers stod den på aftenhygge under solsejlet til kl. 23 - dejlig dag og vi nåede målet.

Onsdag d. 9.7. Vejret som det plejer fra morgenstunden - d.v.s. dejlig morgen!

Gerda en morgendukkert, ellers god tid til hygge ved morgenbordet.

Lars Erik sov til 10.15 selv om det var meget varmt i drengenes telt.

"Ungerne" og Gerda var ned og bade, ellers ren afslapning hele formiddagen.

Spiste frokost, hvorefter Lisbeth, Irene, Poul Erling, Lars Erik, Gerda og Sven Erik kørte en tur til Bosnien I Hercegovina. Kørte til Metkovice og over grænsen der, uden problemer.

Vi fandt også Medugorje, som vi kørte efter og kørte lidt rundt for at finde ud af, hvad vi egentlig var kommet for at se. Vi var lidt diffuse, da vi ikke rigtig vidste, hvad vi skulle søge efter.

Vi så et stort hvidt kors på toppen af et bjerg og kørte i den retning, forbi en ret stor kirke og et hav af boder, hvor de solgte al verdens ting med jomfru Maria på.

Det var en meget, meget stejl og stenet sti der førte op til toppen af bjerget. Lisbeth, Gerda, Lars Erik og Sven Erik begyndte på opstigningen. Ved post 8 vendte de to sidstnævnte om, da de ikke orkede at gå helt til toppen.

Lisbeth og Gerda fortsatte og kom op! Gav hinanden et kæmpe "bjørneknus" og satte sig stille ned og snakkede og nød udsigten

Heroppe var der intet kommercielt som nede i byen, bare skønhed og fred.

Under nedstigningen var Lars Erik "kravlet" dem i møde med noget vand. Han stod ved post 8 og ventede da de kom. Dejlig dreng.

Vi kørte tilbage over grænsen til Kroatien og til Vrgorag, hvor vi igen spiste dejlig aftensmad på restaurant Tin igen. På restauranten fik vi en gratis lokal anretning som de syntes vi lige skulle smage. Det var noget brød med fåreost, der var ret saltet, men smagte rigtig godt.

Lisbeth og Gerda var enige om, at turen på bjerget havde været én af feriens hidtil største oplevelser!

Torsdag d. 10.7. Igen stålende sol fra morgenstunden. Vi stod ret tidligt op. Gerda fik en svømmetur og fik handlet lækker frugt hos "frugtdamen" på pladsen, der altid gav os 1 stk. køligt melon oven i handelen.

Alle klar til afg. kl. 8.45, hvor det så denne dag igen gik nordpå mod nationalparken Plitvicka.

Vi kørte til Split med den snoede vej ved kysten, og her var en del trafik, så det gik ikke så hurtigt.

Udsigten over havet med de mange spredte øer og det blå, blå hav er overvældende smuk. Om man forstår at den krig og ødelæggelse i så smukt et land. På afstand ser øerne golde og bare ud, men de fleste er beboede.

Ved Split drejede vi nordøstpå.

Vi var på campingplads Korana lidt nord for nationalparken Plitvicka kl. 15.45, efter at ha´kørt mindst 150 km. igennem et område, der var meget krigshærget. Den ene landsby efter den anden lå forladt og sønderbombet.

Det første lange stykke vi kørte, så det ud som om de landsbyer der havde kirker liggende, så rimelig intakte ud, men senere på turen var også de landsbyer med kirker, bombet sønder og sammen (incl. kirkerne).

Vi kom til en udmærket campingplads og fandt et sted hvor vi kunne slå op, selv om det var ret skråt alle steder.

Fik kaffe, slået op, fik en øl, lavet aftensmad (spaghetti med store norske fiskeboller i tomatsovs plus hvide og røde bønner samt en gang tomatsalat) - og vasket op.

De tre store "unger" hyggede sig med badminton.

Vi har kørt gennem meget smuk natur i dag, med bjerge og storslåede dale.

Vi sluttede dagen med en omgang vikingespil og en lille én til halsen.

Fredag d. 11.7. Det har regnet lidt i nat og her til morgen tordnede det lidt. Da vi stod op var det overskyet, men det klarede hurtigt op til dejligt vejr.

Formiddagen gik med hygge og afslapning.

Lars Erik, Gerda og Sven Erik tog en bid tidlig frokost og kørte til Plitvicka Nationalpark (de øvrige ville blive hjemme og slappe af resten af dagen).

Her oplevede vi feriens smukkeste dag. Da vi kørte derfra sagde Sven Erik, at hvis der findes vand i Paradis, så må det se sådan ud!

Vi fandt en P-plads og gik fra den til nationalparken, hvor vi kom med en båd, der sejlede os over søen til den anden side (i parken er der mange store og små søer).

Vandet var så klart, at vi kunne se fisk i stort tal.

Sejlede længere ind i parken, hvor vi stod af igen og gik venstre om søen. Dette gjorde vi ikke med vilje, men kom nærmest lidt forkert, og hvor var vi heldige, da vi næsten gik alene, med den mest vidunderlige udsigt over søer og vandfald. Gik mest i skygge og havde panoramaet for os selv.

Der lå en stor udbombet bygning i den nordlige udkant af parken. Sandsynligvis den gamle administrationsbygning, hvor krigen begyndte.

På tilbagevejen gik vi i højre side, sammen med alle de andre og kunne næsten ikke sparke os frem og ikke se meget for folk der også ville se.

Tog derefter med et "tog" langs med søerne og gik en tur oppe i modsatte ende af parken, - sikke en dag!

Efter denne dejlige oplevelse gik vi til P-pladsen. Her prøvede vi at hjælpe en ungarer, der ikke kunne starte bilen, da han have holdt med lys.

Kørte lidt sydpå for at finde et "pattesvin" som Lars Erik kaldte det. Vi kom forbi et sted, hvor der var lang kø p.g.a. en motorcyklist der var forulykket.

Poul Erling og Hans Henning holdt i kø i modsat retning, da de havde været på en lille udflugt.

Vi smuttede ind ad en lille sidevej og så en lille landsby - slap derved for at holde i kø.

Vi fandt et udmærket spisested, hvor de havde både gris og lam på grillen. De havde kun to portioner gris tilbage - en del ben og halvkoldt - så vi tog dem plus 1 portion lam med lækker brød og salat til.

Vel hjemme igen fik vi melon og Irene og Poul Erling bød på is. Fik et slag vikingespil og en "dram".

Der har hoppet en pirol rundt i træerne over vores hoveder det meste af dagen

Lørdag d. 12.7. Vågnede op til sol og "pirolsang".

Fik pakket og var klar til afgang ved nitiden. Voldsom trafik, der fortsatte hele vejen til Karlovac.

Her i Karlovac var det sært at se, at nogle huse var fuldkommen udbombet, andre med mange skudhuller, mens nabohuset i samme gade, stod fuldstændig uskadt, - de har vidst hvem de gik efter!

Var ved grænsen kl. 11.30, kom over uden problemer og fortsatte gennem Slovenien. Stadig enorm trafik, men det gik da fremad.

Holdt rast ved en beskidt rasteplads og kørte videre mod næste grænse, som vi passerede kl. 14.20, også uden problemer.

Fik tanket for de sidste kuna og tolarer. Nåede Graz i Østrig ved godt 3 tiden, men kunne ikke finde den campingplads, Hans Henning havde reserveret, så vi kørte videre mod Wien og fandt en lille bitte én i Ebersdorf (Waldbad Thermencamping), hvor vi fik de sidste 3 pladser tæt ved hinanden. De fleste på denne plads var fastliggere kunne man se.

Vi havde hver vores lille hus med toilet og bad til 15 euro pr. enhed i alt.

Gerda tog en svømmetur i det lune grønne søvand. Lars Erik var lige nede i det et øjeblik. Lisbeth, Hans Henning og børnene kørte til Billa og handle lidt.

Lisbeth og Gerda lavede fælles aftensmad til alle, spaghetti m/sovs, pølser og skinke, løg plus grøntsager.

Det har regnet flere gange siden vi kom. Dinne ringede, at hun havde lagt billeder af Maria ud på nettet, som vi kunne se, hvis vi havde mulighed for det.

Da det gav tørvejr gik Sven Erik og Gerda en tur hen i landsbyen for at se på den og på kirken, der så så smuk ud på afstand. Vi kom dog ikke helt derhen, da Gerda fik et maveonde og vi måtte hjem igen, men vi nåede da at se en utrolig flot solnedgang og nogle luftballoner, der svævede mod den skønne himmel.

De fleste gik i seng ved 21 tiden. Gerda, Sven Erik, Jens og Lars Erik spillede "Præsident" og så et flot fyrværkeri kl. 22, ovre ved en gammel borg.

Søndag d. 13.7. Mildt lidt overskyet morgen. Gerda forespurgte i receptionen, om der var en netcafe i nærheden, men det var der ikke. Da de hørte hvad vi skulle se (nyfødt barnebarn Maria), tilbød de at ringe til en bekendt der arbejdede på rådhuset og få hende til at lukke op, så vi kunne se Maria der, men det ville vi trods alt ikke tage imod.

Kom afsted kl. 9.30 og kom let ud på motorvejen, hvor der var en del trafik.

Vi passerede grænsen til Tjekkiet kl. 13.13 uden problemer. Tolderen blev ved med at tro, at vi var svenskere, så da han fandt ud af, at vi var danskere, klarede han op i et stort grin.

Vi kørte ind ved nogle store søer på et meget turistpræget sted, for at finde en bankomat, men det lykkedes ikke. Sven Erik kørte ned ad en mindre vej, hvor vi nær aldrig havde fået vendt igen.

Kørte videre mod Brno og søgte efter en campingplads, men den vi søgte og blev vist hen til flere gange, viste sig at være lukket. Vi kørte så videre mod Ostravacice vest for Brno og fandt en lille Camp Alpa, som vi boede på for en del år siden. Ankom lidt før kl. 16 og stillede op. Måtte vente til receptionen åbnede kl. 17, så vi kunne spørge efter en bankomat.

Sven Erik sad på et tidspunkt i eftermiddag og søgte efter sine solbriller, mens han kørte, og mulede noget om, hvor han havde lagt dem, - han havde dem altså på!

Den unge mand i receptionen var ikke glad for at vi ikke kunne betale kontant, men vi måtte altså først tilbage til Brno for at hæve penge. Brødrene Appel og Lars Erik kørte og fandt en bankomat.

Lisbeth og Gerda gik en dejlig tur hen i byen. Da de var undervejs tilbage, mødte de Lars Erik og Sven Erik og de gik sammen med Gerda på den lokale restaurant og fik meget lækkert kalkunsnitzel m/kroketter, asparges, salat og en gang mixed salat til. Da vi var ved at være færdige med at spise, kom tjeneren med 3 lækre kager til os - gratis!

Lisbeth gik tilbage til campingpladsen og spiste MacDonaldsburgere sammen med de andre.

Aftenen gik med kortspil, boccia og vikingespil plus en masse hyggesnak. Irene gik tidligt i seng, mens vi andre fik en lille én.

Mandag d. 14.7. Stod op til endnu en vidunderlig skyfri morgen med sol.

Strømmen i området gik, - men vi havde jo gas, så kaffen var reddet.

Kom afsted 9.25 og ud på en "lap i lap" motorvej. Kom lidt for tidligt af motorvejen, da vi sad og pjattede med walkierne. Her var kønt og vi kunne ha´fortsat med en mindre vej, men det blev for bøvlet, så vi kørte tilbage til motorvejen. Kom langt om længe gennem Havlickav Brod, tværs gennem centrum, da der var omkørsel.

Holdt kaffepause kort efter, hvor Lars Erik fik "tæsk" af sin gamle onkel (for sjov).

Kørte videre mod Camp Sedmihorky, da vi slet ikke kunne finde en rasteplads at spise frokost på. Vi var fremme ved 13.30 tiden, men det tog en ganske forfærdelig tid at få os indskrevet, så der gik over en time mere, før vi kunne få frokost, så vi var efterhånden ret sultne.

Om eftermiddagen var alle i Turnov og handle, minus Gerda og Sven Erik, som i stedet gik en lang tur op i byen ved campingpladsen.

Om aftenen var Irene, Poul Erling, Lars Erik, Gerda og Sven Erik ude at spise på den lokale til næsten ingen penge (hønsebryst i porrer, hvidløg, champignons og flødesovs m/semmelknødel og grønt til plus en gang sopskysalat).

Om aftenen spillede vi vikingespil igen. Hans Henning gav et glas rødvin.

På pladsen var der en pcèr vi kunne låne, hvor det lykkedes for Lars Erik at finde de billeder af nyfødte Maria som Dinne havde lagt ud på nettet.

Tirsdag d. 15.7. Det lakker mod enden af vores ferie. Det er sidste dag, før det for alvor går hjemad i morgen. Gerda tog en morgendukkert i søen.

Hans Henning, Poul Erling og Jens kørte til Mlada Boleslau og gik på Skodamuseum. Irene, Lisbeth og pigerne kørte til Turnov for at handle. Da Lars Erik endelig stod op, kørte resten også til Turnov, hvor vi gik på marked og fik handlet lidt. Lars Erik købte et "Audi-ur" til 200 kr, som hans mor måtte hjælpe ham med at få ned på den pris. Gerda købte tøj og håndklæder til sine børnebørn. Var inde og spise lidt frokost et sted til under 15 kr. for tre.

Vel hjemme på pladsen igen slappede alle af og fik kaffe, inden vi kørte ned og så de forunderlige klippeformationer ved Prachovske Skaly i Crsky Raj (Det tjekkiske paradis). Alle var enige om, at det var en stor naturoplevelse.

Om aftenen var vi alle oppe på den lokale og spise. Vi fik høns m/grøntsager, knedlik (semmel knødeln) og sopsky salat.

Hjemme på pladsen igen spillede vi vikingespil der tiltrak en del tilskuere.

Onsdag d. 16.7. Naboerne har snakket meget højt hele natten igen, så det er begrænset hvor meget nattesøvn vi har fået. Men vi stod igen op til en vidunderskøn morgen.

Gerda tog sig en svømmetur medens Sven Erik som sædvanlig lavede morgenmad. De andre havde spist og var i fuld gang med at pakke og kørte ved 9-tiden.

Lars Erik, Gerda og Sven Erik slappede lidt af, pakkede i adstadigt tempo. Tog til Turnov og handle i et stort supermarked. Gerda fik også handlet tøjdyr til de to nye børnebørn.

Var tilbage på campingpladsen ved middagstid og gik op på den lokale og spise. Fik "bouillonsuppe" m/ost, skinke, porrer, champignons, croutoner og masser af groft revet hvidløg. Derpå gullasch m/knedlich. Det smagte godt og kostede i alt med drikkevarer 270 k. svarende til ca. 70 danske kroner.

Gik hjem på pladsen og pakkede færdig og var klar til afgang kl. 13.30. Ved Turnau var der sket et trafikuheld, så vi måtte en lille omvej, men det voldte ikke problemer. Fortsatte ad gode veje nordpå. Trafikken var ikke særlig slem.

Vi fandt en afdeling af Chrystallex (et sted hvor der fremstilles krystalvarer) et stykke nord for Novy Bor, hvor Gerda var inde og handle glas/krystalvarer. Kom videre med en lille snoet vej, der var meget smuk, nordpå til Hrensko.

Fik tanket og købt is lige før grænsen til Tyskland.

Så gik det ellers med 30 - 50 km. i timen videre nordpå, men til sidst lykkedes det da, at komme på motorvejen. Fandt ret hurtigt en rasteplads, hvor Gerda lavede sopsky salat (tomat, agurk, forskellige pebre, og balkan syr (ost)) med kommenbrød til.

Der var 32 grader varme i skyggen bag campingvognen kl. 18.15.

Herefter gik det i god fart nordpå til et stykke sydøst for Berlin. Her tog vi en lille kaffepause på en nyere rasteplads ved Langensee og så ellers videre nordpå i en ubeskrivelig smuk aften, - så smuk en himmel som kun Gud kan male den.

Holdt ind ved Walsleben rasteplads og fandt det mest stille hjørne på hele pladsen. Gerda lavede skinke på brød m/ost og alle tre kravlede til køjs kl. 23.40.

Torsdag d. 17.7. Stod op kl. 4.30 efter en forholdsvis stille nat. Spiste morgenmad, tog et "trockerbad" og var klar til afgang kl. 5.

Fik småregn efter en times kørsel. Var hjemme i Danmark midt på formiddagen, til en ordentlig omgang oprydning af campingvogn og mange, mange vaskemasinefulde vasketøj.

Vi har haft en dejlig tur med utrolig store og gode oplevelser med hinanden.

Tilbage til oversigt - klik her